Hospitaller heraldik

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Hospitaller heraldik

Inläggav Skalde-Tord » 13 januari 2008, 18:30

Jag håller som sagt på att läser in på just Johanniterorden,de andra två verksamma ordnarna är för "mainstream" just nu om man får säga så :P
Men jag har sett olika varianter på deras klädnad, röd bas med vitt kors, eller den klassiska svarta med det mera spetsade vita korset.
Vad är skillnaden eller är det bara feltolkningar?
Eller har det att göra med de olika rangerna inom orden.
Skalde-Tord

Inläggav Johan Käll » 14 januari 2008, 02:23

Den röda med vitt kors är för strid.
Den svarta för 'civila' ändamål. Som alltid är korsets utfromning inget att hänga upp sig på. Det varierade kraftigt. Det var inte hur det såg ut som var viktigt på tiden det begav sig utan i vilka färger det var.
Johan Käll

Inläggav Skalde-Tord » 14 januari 2008, 08:37

Då antar jag som vanligt att det är feltolkingar från filmer där
man kunnat se Johanniter i brynja bärandes den svarta varianten.

Tack Johan.
Skalde-Tord

Inläggav Skalde-Tord » 15 januari 2008, 10:10

Kapar min egen tråd med en detaljfråga, kan man placera sig som Johanniter på något slagfält under 1300-1400-talet?
Skalde-Tord

Inläggav Johan Käll » 15 januari 2008, 10:28

på Rhodos kanske?

men, det finns väl massor med böcker som tar upp johanniterna, eller the knights of st. John of Jerusalem som de hette. Bland annat har de ett kapitel i ospreys 'knights of christ'.

Men 1345 var de med och slogs i Smyrna. 1365 slogs de i 'korståget' mot Alexandria. Efter detta har orden blivit en orden som mest satsar på flottstyrkor (de håller ju till på en ö vid det här laget.. ) Efter detta slåss de mest på Rhodos för att hålla fast vid sin egen ö mot muslimska anfall.
Johan Käll

Inläggav Skalde-Tord » 15 januari 2008, 11:24

Så då kan det te sig för historiskt osannolikt att man kan dyka upp på ett slagfält i epoken 13500+ till 1400 ca som Johanniter-riddare alltså.
Då kanske det får läggas på is, utan fokus blir på herreman i Sverige 1365+.

Tack återigen Johan.
Skalde-Tord

Inläggav Johan Käll » 15 januari 2008, 12:21

Tja... de slogs såklart på slagfält.. men mest mot muslimer. I Norden är det inte troligt att någon annan än tyska orden slåss. Och då på gotland.

Men Johanniterna finns väl representerade som hospital här uppe.

Många 'herremän' i Sverige på 1365+ är tyskar. Svenskar finns såklart med... många var dock knape och inte riddare. Bara riddare kallas 'herr'.
Johan Käll

Inläggav Runristaren » 15 januari 2008, 17:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Johanniterna finns väl representerade som hospital här uppe.
Många 'herremän' i Sverige på 1365+ är tyskar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Käll!
Funkar det då med en en å en halvare med s svängd parerstång?
Klingar är drygt 5cm bred i basen med tre fördjupningar i centrum som går 2/3 längs hela klingan som avslutas med en spetsig spets.
Runristaren

Inläggav Johan Käll » 15 januari 2008, 17:41

s-svängd stång är vad jag vet vanligast på senare 1400-tal och 1500. Som på sten Stures svärd. Men detta handlar om Johanniter.
Johan Käll

Inläggav Runristaren » 15 januari 2008, 22:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

s-svängd stång är vad jag vet vanligast på senare 1400-tal och 1500. Som på sten Stures svärd. Men detta handlar om Johanniter.
Jahaa och de fanns inte i Sverige på 1400-talet?

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Martina » 16 januari 2008, 00:03

Runristaren; jag tror du får bäst respons på din fråga om du lägger den som ett eget ämne i vapenforumet, om jag förstått den rätt. Du har också möjlighet att maila Johan privat genom att klicka på hans användarnamn, ifall det är just hans expertis du eftersöker!

/Martina, moderator
Martina

Inläggav Runristaren » 16 januari 2008, 09:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Runristaren; jag tror du får bäst respons på din fråga om du lägger den som ett eget ämne i vapenforumet, om jag förstått den rätt. Du har också möjlighet att maila Johan privat genom att klicka på hans användarnamn, ifall det är just hans expertis du eftersöker!

/Martina, moderator
???
Jag frågade Käll om Johanniterna(dessa) inte fanns på 1400-talet!
Käll redogjorde ju för mig i inlägget före att svärden fanns på 1400-1500-talen.

Frågan/ämnet handlar ju om dessa, Skalde-Tord skrev: "Jag håller som sagt på att läser in på just Johanniterorden,de andra två verksamma ordnarna är för "mainstream" just nu om man får säga så :P
Men jag har sett olika varianter på deras klädnad, röd bas med vitt kors, eller den klassiska svarta med det mera spetsade vita korset.
Vad är skillnaden eller är det bara feltolkningar?
Eller har det att göra med de olika rangerna inom orden."

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Johan Käll » 16 januari 2008, 10:42

det går bra att kalla mig Johan.. men jag uppfattade det som om att frågan gällde svärd med s-formad parerstång. Vad var frågan igentligen?
Johan Käll

Inläggav Runristaren » 16 januari 2008, 13:29

det går bra att kalla mig Johan.. men jag uppfattade det som om att frågan gällde svärd med s-formad parerstång. Vad var frågan igentligen?
Johan, min sista frågan var om Johanniterna var aktiva på 1400-talet i Sverige. Då ämnesfrågan var deras klädesplagg och utstyrsel och även om det gick att gestalta en krigande/stridsutrustad sådan i Sverige. Iom detta vart jag frågande om s svängda parerstänger på den fältmässige Johannitern, kunde vara möjligt?
Speciellt med tanke på att du sa att det fanns många tyskar i landet vid denna tid.

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Johan Käll » 16 januari 2008, 14:15

Aha... nu vet jag inte om just Johaniterna hade många tyskar. De flesta tyskar valde att ansluta sig till just Tyska orden. Jag vet inte i vilken mån de fanns i sverige under 1400-tal, men de hade med all säkerhet ingen stridande roll utan snarare en vårdande iom sina hospital. Deras krigsinsatser verkar som sagt varit koncentrerade till att försvara sin ö.
Johan Käll

Nästa

Återgå till Forskning