Patina på ny utrustning!

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Patina på ny utrustning!

Inläggav Runristaren » 29 januari 2008, 15:29

Det här är inte kritik på något sätt utan endast en tanke på hur man skulle kunna göra nya dressar "gammla". Alla vill inte ha det men jag själv, när jag startar...tänker försöka att bygga in patina, direkt i dressen.
Hur göra[?]
Kan det vara en ide att klippa/skära till alla bitar först och sen stoppa in dem i en "slut" tvättmaskin eller centifug med diverse träbitar och småsten[?]
Varför inte kasta in lite blod eller dylikt som fäster bra och missfärgar lädret[?]´
Kan det vara nått, är det någon som har något annat förslag[?]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Frej » 29 januari 2008, 17:19

Ta kontkat med rekvisita avdelningen på någon lämplig teater. Jag praoade (eller va f.n det heter) på värmlandsoperan i gymnasiet och det verkar finnas en hel vetenskap bakom patenerandet.
Frej

Inläggav Lillith » 29 januari 2008, 18:29

Jag lajvar svartblod och andra otrevligheter ibland och vist fins det knep för att göra kläder slitna och skitiga.
Det bästa är om man har möjlighet att använda plaggen ett par gånger först så man ser var vecken hamnar, var dom slits naturligt och så vidare. Sen kan man gå på med till exempel rivjärn, sandpapper eller något annat lämpligt.

När ett plagg sitter på kroppen slits det ju inte lika mycket överallt. Så ska det se naturligt ut så måste man veta exakt var man ska slita på det.
Vill man smutsa ner så att det ser naturligt ut så brukar regelrätta fläckar normalt hamna på framsidan plagget, eftersom det är där man spiller på sig själv. Är det ett långt plagg så brukar man bli rätt skitig i häcken också om man inte är allt för noga med var man sätter sig.
Axlar slits fort om man har för vara att bära någon form av axelväska eller något annat sånt.
Armbågar är också ganska utsatta.

Vissa valkade ylletyger, såsom vadmal, ser inte naturligt slitna ut av att man använder för grovt sandpapper. Ytan blir bara uppruggad istället för nött. Istället kan man gnida ytan md en någorlunda slät sten eller ett riktigt fint sandpapper. Se till att ha något ritkigt hårt bakom så att det svarar bra och håll rätt hårt tryck medan du gnider.

Klippa eller skära upp skador i plagg medvetet är sällan en bra idé. Dels är det inte så ofta den typen av skador uppkommer naturligt på kläder och dels är dom lätta att laga. Därför är det sällan man har anledning att gå omkring i plagg som är trasiga på det viset. Hellre då nöta ut tyget helt med till exempel sandpapper så det skulle krävas att man lappade det.

Man kan förståss även lappa oskadade partier för att få det att se ut som att plagget varit skadat, men det snyggaste brukar vara att slita ut det först och sedan sätta dit en lapp.

Vill du missfärga läder permanent så är narvsvärta bra. man kan spä ut en lämplig färg och bara svampa på det på läderytan. Så länge det inte är kromgarvat läder kan det bli helt ok effekter av det.
Blod funkar bättre på tyg, men tänk på att om det blöts upp igen senare kan det börja leva ganska farliga små bakterier och skit i det. Om du låter blodet torka och sedan har ner tyget i varmt vatten koagulerar äggviteämnena i blodet och fläckarna går aldrig bort helt, men det är ju inte säkert att man kan se att det en gång varit blod.

En egen favorit för att skita ner plagg på ett lite snällare sätt är att blanda vanliga temprafärg med vatten och hälla det i en blomspruta. Man sätter plagget på den som ska ha det och sprutar lite över hela medan personen rör sig lite, böjer armarna och sånt. På så sätt hamnar mest färg på dom mest exponerade områdena och mindre inne på ställen som inne i armvecken och nästan ingenting på mer skyddade ställen om armhålan och liknande.
Det funkar suveränt för att imitera lerstänk, till exempel. Ganska övertygande mögelfläckar kan man också få fram på det viset.
Tänk bara på att göra det utomhus eller inne i duchen =)
Lillith

Inläggav Matti » 30 januari 2008, 13:27

Det bästa är att jobba med sin dräkt en sommar på levande museum. Nu är min folkvandringsdräkt rejält patinerad av 4 månaders slit på Eketorps borg!
Matti

Inläggav Todd » 30 januari 2008, 17:15

Du kan få hänga dina kläder på min vind, där blir de garanterat malätna och dammiga, fulla med frätande fågelskit och solblekta under sommaren eller regn ruttna under hösten, den "rätta lukten" får man på köpet. Helt gratis och ger perfekt patina utan att behöva lyfta ett finger.

/T [;)]
Todd

Inläggav Runristaren » 31 januari 2008, 12:18

Hehe, Todd[:D]!

Som öbo känns det bättre med hängtekniken i sjöboon, i sådana fall.
Nåå, kan ju gå bra med en annan grundligt beprövad metod genom tiderna, nämligen på med alla nya paltor å så inmundiga en rejäl fylla.
Ta sedan den stora omvägen genom skogen till dansen...[;)]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Johan Käll » 31 januari 2008, 12:39

mina problem har altid varit att inte slita ut mina saker direkt... jag skulle behöva råd om hur man behåller sakerna i trim. Senast fick jag gå på fest med hål på armbågen, sprucken söm och hästsvett på rocken.

Att använda sakerna verkar slita på dem...
Johan Käll

Inläggav Micke D » 31 januari 2008, 13:26

Joo, men det blev ju trevligt på festen ändå. [;)] [:D]
Lite hål här och där får man nog ta emellanåt.
Micke D

Inläggav Sphinx » 17 december 2008, 03:02

När jag direkt velat ha en åtminstone lite mer använd look på ljusa linneplagg förr har jag använt te eller kaffesump. I med kläderna i en balja och häll på en kanna kaffe eller te och bara gojsa runt. På tex vitt eller oblekt linne blir det en rätt schysst ton och jag antar att det skulle funka även på mörkare nyanser.

"It´s so much more then a passion!"
Sphinx

Inläggav Anders Lindkvist » 17 december 2008, 19:09

Som sagt ge kläderna till Johan en stund. Det räcker med att han tar på sig dem för att kläderna ska börja falla i bitar, troligen är det mer skonsamt för dem att patinera dem med en skördetröska...

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Kanonkulan » 17 december 2008, 19:33

Men man får inte glömma att även de historiska människorna hade nya utrustningar ibland.
Kanonkulan

Inläggav Peter » 18 december 2008, 08:13

Och inte minst att de faktiskt vårdade sina saker.
Peter

Inläggav Robert Öhlund » 24 februari 2009, 18:01

Har en relativt ny hjälm som är köpt på nidingbane, den är högblank men skulle vilja att den var mer matt och sliten, lite som den här http://histvarld.historiska.se/histvarl ... hjalm2.jpg

Den kanske är behandlad med syra som handskarna på 1400-talssoldaten vilket kanske är lite svårt att fixa hemma i lägenheten så jag undrar om det finns några andra knep. Tänkte att man kanske kunde ge den en omgång med ett sandpapper eller liknande, lägga den att rosta lite grann och sen putsa bort den värsta rosten? Nån som har någon annan ide?
Robert Öhlund

Inläggav Vendel » 24 februari 2009, 18:27

Sandpappra till att börja med bort lackören med ett fint sandpapper.

Sedan finns det ett gäng olika metoder om man vill ge metall ett åldrat utseende fort. Stålpatina uppnår man enklast med en blomspruta och högkoncentrerat saltvatten. Speja, låt torka och spreja igen tills önskad effekt uppnås. En annan variant är att använda dijonsenap i vattnet eller direkt på hjälmen. Har du koppar, brons eller mässingsdetaljer behöver du ånga dem i amoniak.

Vänligen,

/Ville
Vendel

Inläggav Edvin » 24 februari 2009, 20:03

Vinäger och stålull fungerar också fint!
Edvin

Återgå till Rustningar