Jag är religionshistoriker med särskilt intresse för medeltiden. Den 1 september påbörjar jag en fyraårigt forskningsprojekt vid Lunds universitet. Projektet heter: "Religionen i rollerna: bilder av vikingatida och medeltida religion i rollspel".
Projektet ska bygga på fältstudier där jag har tänkt undersöka tre olika arenor:
- rollspelsföreningar
- levande forntid-anläggningar (eller liknande)
- lärare eller andra pedagoger som arbetar med rollspel i undervisningen
Projektet ska handla om vilka bilder av vikingatida och medeltida religion som förmedlas i dessa sammanhang, varifrån de aktiva får sina kunskaper och vilka kontakter det finns med akademiska forskare. Jag hoppas på att projektet bl a ska kunna leda till att förbättra dessa kontakter, men också till att fler lärare och andra pedagoger ska börja använda rollspel i undervisningen, framför allt inom religion och historia. Jag hoppas alltså att som en "spin-off" från detta projekt kunna skriva läroböcker för sådan undervisning, och kanske även försöka bilda en nätverk för lärare/pedagoger som arbetar med rollspel.
Men här behöver jag alltså hjälp. I det första stadiet behöver jag tips på studieobjekt: rollspelsföreningar, forntidsanläggningar och framför allt lärare/pedagoger som arbetar med rollspel. Jag bor i Uppsala, så helst sådana som finns inom rimligt avstånd härifrån.
Hoppas på era tips! Jag nås på lena.roos@hig.se
Lena Roos