Jag vet inte så mycket om Birka men jag har med åren fått uppfattningen att det var en plats där flera olika kulturer bodde och verkade. De olika gravskicken verkar ju tyda ju på detta.
När olika kulturer möts så blandas ju också kulturerna och modet förändras genom t.ex. att nya material importeras. Nya hierarkier byggs upp och det som var ”fint” när det gäller mode måste ju då överglänsas med ett nytt lite annorlunda mode? (Dom fungerade väl på ungefär samma sätt som vi gör idag).
Att då säga att ”vikingatidens kvinnliga klädedräkt” var den som användes i Birka verkar lite fel för i övriga riket var det troligen den ”gamla traditionella klädedräkten” som användes – inte det nya modet från Birka?
I nästan alla diskussioner pratar vi idag om Sverige som helhet. Om nu Sveriges kvinnor klädde sig si eller så under vikingatiden – hur klädde sig då Danska kvinnor i Skåne, Blekinge och Halland - eller Norska kvinnor i Bohuslän och Jämtland? - och vad är den röda tråden för alla dessa tre länders kvinnodräkt?
Om spännbucklor vet jag ännu mindre, men om rester av material finns både bakom och framför dem, det tyder ju på att dom burits innanför något klädesplagg – kan dom ha använts som bröstförstorare? Alltså motsvarande våra moderna implantat – fast bara innanför ytterkläderna? J
Thomas