av Guld » 21 oktober 2007, 17:41
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varg</i>
LS: Det läder jag har i åtanke är vegetabilgarvat. Men det borde inte vara något problem med att få tag i ogarvat. Dock är jag ute efter brunröd/oxblod. Inget rosa! ; )
Råtten är alltså rutten (gammal) bark? Det låter inte alltför svårt faktiskt. Bara koka, låt dra och sedan är det klart?
Martina: jag ska göra det!
MVZ, FMR*
Front Mot Rosa
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[purple] Jag har färgat laxskinn med rödbeta och rödlök. Rödlöken har en mer brunaktig dov ton men i kombination för att få en djupare ton skulle jag rekommendera att du har både rödbeta och rödlök. Detta garvar nog inte skinnet men färgar det, vet inte om det "fastnar" om du behöver garva det mera i ex bark men... altenativt blanda med urin så garvas det garanterat. Tänk bara på att du kan behöva ha i mer av färgämnet och urinet innan det är klart. Vid garvning ska man ju börja svagt.
Tag ett par knippen färska rödbetor och dela dem i mindre klyftor, samma med rödlöken. Gör gärna i ordning två bad så du ser att det dragit ut mesta möjliga. Rödbetor kan man koka ur flera gånger, de blir ljusare när de kokats ur. Vad gäller rödkålen så tipsar jag dig om att hälla på kokhett vatten över finfördelad lök för att få ut mesta möjliga och när spadet svalnat hel och stått en dag eller så kan du koka upp det igen efter det är silat, och därefter slå över vätskan över lökbitarna igen...behövs det mer färg kan du ta i mer rödlök. Man kan göra likadant med gullök. Jag anser att om man kokar löken så blir färgen inte lika klar utan med grumlig då löken kokar sönder... När du fått en fin färg på båda baden kan du reducera spaden till hälften för att få ett mer koncentrerat färgspad. Spar en del av färgspadet så du kan fylla på under färgningen för att förstärka det. Vill du ha en mer brun ton mer oxblodsfärgad så ta mer av lökspadet... prova dig fram...
Färgen blev djupt rubinrött/bigarrauröd alltså lite brunare ton på skinnen jag hade, men det var ju laxskinn som är tämligen ljusa... torde bli mer bruna med animaliska skinn. Obs blanda inte i urinet förrän spaden är svala max 35 grader. Det kan du även fylla på med mer urin för att förstärka garvningen...Är du osäker på resultatet tag en bit skinn och prova på först.
Förövrigt går det ju att garva med te och ger färglikaså ger svamp ger färg, däremot garvar det nog inte. Kombinera ämnena och finn rätt nyans för ditt projekt.
Lycka till!