[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Projekt: Lamellbälte 2008

Projekt: Lamellbälte 2008

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Projekt: Lamellbälte 2008

Inläggav Mjödbjörn » 26 mars 2008, 19:46

Hej på alla som gillar snygga bälten[8D]
Detta är starten på en tråd som kommer att visa hur man kan göra ett lamellbälte, av ”Gotländsk typ”.
Det hela började med när jag kontaktade Edvin här på forumet, beträffande Rusbältet (som ni kan läsa om på annat ställe här på forumet). I samband med detta arbete som föreslog Edvin att jag skulle läsa Lena Thunmark-Nylens böcker ”Die Wikingerzeit Gotlands" . Sagt och gjort jag fjärrlånade del I-II-IIIa_IIIb
Och det blev en liten aha-upplevelse. Jag läste och läste, och frågade Edvin, läste och skickade nya frågor till Edvin, under ca 1 månads tid. Frågorna handlade både om bälten i allmänhet, lamellbälten och spiralbälten.
Efter mycket om och men, bestämde jag mig för att beställa ett lamellbälte, som jag skulle ha till min ”gåbortsdräkt under uppbyggnad”. Jag frågade Edvin om han var intresserad av att åta sig uppdraget. Och det vara han, om inte annat för han ville få göra lite annat än vapenknivar[:)]. Då var frågan. Skulle det vara exakt kopia efter ett fynd, eller skulle vi inspireras, av de fynd som finns på Gotland. Vi valde det senare. Dels p.g.a. av att det blir lite lättare att göra det, dels kunde jag välja att utforma det lite som jag ville, och med tanke på att de ”bara” finns ca 30 fynd, så är ju chansen stor att det har funnits flera varianter av lamellbälten än de fynden visar. Så bältet kommer att inspireras av lite olika fynd, men det kommer att ha 2 remdelare, och i den ena remdelaren kommer det att hänga två remmar (enligt fynd) med remändar och ströningar som lite extra blingbling och förstås en massa lameller. Edvin kommer att lägga ut skisserna som ligger till underlag för detta arbete, och sen kommer vi att kunna följa hur bältet växer fram den närmaste tiden. Det ska bli roligt att följa arbetet på nära håll och jag hoppas ni kommer att ha lika roligt som jag tänker ha[:D]

<b></b>
Mjödbjörn

Inläggav Edvin » 27 mars 2008, 13:24

Jag sitter för tillfället i Norge men jag tänkte att jag skulle lägga upp de arbetsskisser som jag har tillgängliga. Som Björn påpekat så kommer detta inte vara en kopia av ett fynd utan hämta inspiration från flera olika bälten.

Beslag och hårdvara kommer att bli i gulmetall och nitar i antingen koppar eller mässingsnitar. Sölja, beslag och remdelare kommer att vara baserade på fynd och förhoppningsvis bli klara innan sommaren.

Först grundinspirationen från Lena Thunmark-Nylens ”Die Wikingerzeit Gotlands" med bland annat de nedhängande remmarna och fiskformade ändbeslag;

Bild

Här är några av de skisser jag skickade till Björn för att ha som underlag till designen;

Bild

Bild

Bild

Och här är ett liknande projekt med dubbelvikt läder i remmen som jag gjorde för ett tag sedan;

Bild

Återkommer med uppdateringar när det beger sig!
Edvin

Inläggav Skalde-Tord » 27 mars 2008, 13:40

Och det bältet har jaaag! :D Håller fortfarande underbar kvalitet.
Ser fram emot att se detta projekt utvecklas.
Skalde-Tord

Inläggav Runristaren » 27 mars 2008, 15:09

Toppenide att visa dylika arbeten, heder till er[:)]!

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Edvin » 11 april 2008, 17:26

Sådär! Nu blir det lite uppdatering på Mjödbjörns nya lamellbälte! Jag vet inte riktigt hur stora bilder jag kan lägga in eftersom det blir rätt många så jag håller mig till 320x240. Första steget är att tillverka de dubbla remdelare som den lamellbeslagna remmen fästs mot.

Bild
Steg 1. Först börjar jag med att klippa till en bit mässing som är 25mm bred och ungefär 300mm lång. Till det här projektet använder jag mig av 1,5mm tjock plåt för att få lite extra tyngd och för att undvika några problem med linjeornamentiken.

Bild
Steg 2. Remsan klipps i 120mm långa bitar, varje remdelare är tillverkad av två 120mm långa bitar som ska vikas över ldret samt en ring tillverkad i 4mm rundstång.

Bild
Steg 3. Här har jag markerat vad linjerna ska punsas samt det som ska tas bort för att ringen ska få plats.

Bild
Steg 4. Man behöver ju två halvor till varje remdelare... här lönar det sig att vara nogrann med mätningen så att bägge sidorna blir lika.

Bild
Steg 5. Nu tar jag bort de delar i mitten av plåten som jag märkte upp. Jag tycker att det bästa sättet är att hugga ur dom ur plåten. Jag använder mig av en liten huggmejsel och slår mot en bit järnvägsräls som jag inte behöver vara försiktig med.

Bild
Steg 6. Efter att ha huggt runt markeringen så bryter jag av det som ska bort med en slät flacktång.

Bild
Steg 7. Nu är bägge sidorna av remdelaren uthuggna. Nu tar jag filar och sandpapper till hjälp för att runda av alla kanter och ta bort alla grader.

Bild
Steg 8. Dags att hitta en bra puns och slipa till den så att den ger rätt spårtjocklek. Bandslip är bra att ha.

Bild
Steg 9. Dags att slå alla linjer som jag märkte ut i början. Jag slår mot järnvägsrälsen och ser till att alla linjer blir helt raka.

Bild
Steg 10. Efter att linjerna är slagna ser jag till att skrapa ut och jämna till dom med en liten nålfil.

Bild
Steg 11. Bägge beslagen färdiga och släta.

Bild
Steg 12. Nu är det dags att böja beslagen till sin rätta form. Jag använder en kasserad 9mm borr som mothåll och formar sedan beslagen över denna.

Bild
Steg 13. Så här ser beslagen ut efter första bockningen.

Bild
Steg 14. Efter andra bockningen och lite finputsning så har nu bägge delarna en ögla och smalnar av där skärpet ska fästas.

Bild
Steg 15. Första remdelaren klar... provar med en ring för att se om det ser okej ut.

Bild
Steg 16. Kanske viktigaste steget, vätskekontroll och lyssnar lite på Christer i P3.

Bild
Steg 17. Passar på att fixa bolster och fixera ett skaft i svartek på en kniv medan jag klurar på hur jag ska gå till väga med ringarna.

Bild
Steg 18. Dags att löda ihop ringarna. Ringarna är tillverkade av 4mm mässingsstång och kallbockade kring ett stålrör i lämplig diameter.

Bild
Steg 19. Remdelarna och ringarna sitter nu fast i varandra, lödningen putsas upp och snyggas till.

Bild

Bild
Steg 20. Två remdelare klara! Nu väntas högglaspolering och sedan montering. Men innan jag kan göra det så ska resten av beslagen tillverkas; en infästning till de nedhängande remmarna, två ändbeslag till dessa. Remändesbeslag samt sölja och självklart alla lameller till bältet.
Edvin

Inläggav Runristaren » 11 april 2008, 19:26

Suveränt att visa detta arbete och gång, eloge till dig!

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Vendel » 11 april 2008, 21:18

Bra jobbat!

Arbetsbeskrivningen ger en del uppslag.
Vendel

Inläggav Edvin » 11 april 2008, 21:49

Kul om det är till någon hjälp! :)

Tilläggas kan väl sägas att remdelarna tog ungefär fyra timmar från plåt till färdiga beslag men då är inte högglanspoleringen inräknad (dock ölpaus). Jag jobbar dock rätt långsamt. Linjeornamenteringen ska jämnas ut också.

Har ingen riktig kamera men här är en mobilbild på [ungefär] hur det kommer se ut med beslaget för de nedhängande remmarna samt det läder som ska bli den vikta livremmen;

Bild
Edvin

Inläggav Matti » 12 april 2008, 09:02

Så vackert! Jag avundas er era verkstadsresurser. Själv har jag inte kunnat genomföra min beställning till Mjödbjörn av benpilspetsar i den takt jag hoppats på grund av att jag saknar verkstadslokal.

Var köper ni plåten föresten? Med tanke på att jag funderat på lite enkelt folkvandringsbling skulle det vara kul att veta. Även ringarna.
Matti

Inläggav Johan Käll » 12 april 2008, 13:04

Mässingsplåt kan du köpa på claes Ohlsson

Och jag tillverkar det mesta i lägenhet. Det är förunderligt vad man kan åstakomma med bara ett skruvstäd borr, dremel å lite tankeverksamhet

[:p]
Johan Käll

Inläggav SebbeBerget » 12 april 2008, 14:59

Håller me dig Johan!
Allt e inte så svårt som d ser ut.

Ja satt o bankade platta brynje ringar me en hammare mot en annan uppe i lägenheten till hyresvärdens förtret hehe.

Snyggt jobbat förästen!
SebbeBerget

Inläggav Edvin » 13 april 2008, 20:49

Idag skar jag till remmen som lamellerna ska nitas mot. I Lena Thunmark-Nyléns artikel i "Gutar och vikingar" beskriver hon hur remmen som beslagen fästs mot är vikt så att långsidorna möts i mitten och lamellerna nitas sedan över för att få en livrem utan skurna kanter.

För att tillverka detta så skar jag ut en 60 mm remsa ur ett chokladbrunt smidigt läder och la denna i blöt, remmen veks sedan och pressades över natten i en snabbgjord jigg med kraftiga limklämmor.

Bild

Resultatet blev såhär;

Bild

Efter att själva remmen var klar klippte jag till plåten som skulle bli lamellerna, finputsade och måttade in dem på lädret. Eftersom Björn ville ha mässingsnitar så är kopparnitarna på bilden provisoriska tills Slöjddetaljer har lyckats få tummen ur och skicka iväg min beställning.

Bild

Eftersom varje beslag är klippt från samma remsa och uppmärkt innebär det att skärytan till vänster och höger blir helt rak mot varandra. När bältet ligger platt kommer det alltså lamellerna möta varandra helt, precis som på orginalen. Varje serie med tio beslag märks upp 0-9 och så nitas de i ordning efter klippning. Lite pilligt men klart värt besväret! Remmen med lameller uppe i bild är en prototyp på ett annat sätt att mäta upp avståndet mellan beslagen, det blev dock inte riktigt lika snyggt så det gick bort.

Bild

Uppföljning kommer!
Edvin

Inläggav Mjödbjörn » 14 april 2008, 06:40

Nu börjar det likna något[:)]. Jag valde mässningsnitar, för jag tyckte det såg bättre ut. Tycker också remdelarna i 4mm gods blev riktigt snygga.[8D]. Beslagen/hårdvaran blir i högglans, (alternativet var i mattglans) för att passa den kniv jag har från Edvin, men också för att det ska vara mitt "finbälte" och högglans ser lite mer "blingit" ut.
Mjödbjörn

Inläggav Viktor » 14 april 2008, 12:11

Vackert!
Hur mycket av niten sparar du för nitningen? För inte kan dom vara så långa som på bilden där du har kopparnitarna i?
Viktor

Inläggav Edvin » 14 april 2008, 12:16

Ungefär 1,5 mm sparas för nitningen på ovansidan. Anledningen till att niten ligger med skallen på baksidan av bältet är att slippa ha nitbrickor på sidan som ligger mot kläder och liknande, när man sedan slipar till ovansidan av lamellen så blir nitningen i stort sett osynligt.
Edvin

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor