Den siste samuraien

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Den siste samuraien

Inläggav Runristaren » 5 april 2008, 08:09

Visst är jag en riddarpatriot men nog rackarns är en elitsamurais utrustning mäktig!
De är skarpa som en diamant och brinner samtidigt med samma glöd som det svarta intetsägande kolet.
Så, ska du dö, värför inte dö vackert.

PS. Å så får man ju bära kraftfulla maskulina horn på hjälmen[;)]
Runristaren

Inläggav Johan Käll » 5 april 2008, 10:01

det får man som tysk riddare med ;)
Johan Käll

Inläggav Matti » 5 april 2008, 23:08

Precis, tyska riddare hade minst lika mycket skrot på huvudet. Undrar om det är något som eventuellt lämnar spår på skelettet av att ha burit alldeles för tung hjälm? Hmm... värt att fundera på.
Matti

Inläggav Runristaren » 6 april 2008, 14:42

Det bör ju åtminstone ha givit starka välutvecklade nackmuskler å det kan ju aldrig vara fel[:)]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Eric Hejdström » 6 april 2008, 19:26

Skulle väl iofs tro att man lät axlarna bära upp en hel del av tungden. Dessutom hade man ju ganska feta kragar på plagget under rustningen så att smällar från sidan inte skulle orsaka att hjälmen slogs in i skallen på en. Men jo, lite mer nackmuskler än man får av att bära keps blir det nog...
Eric Hejdström

Inläggav Johan Käll » 6 april 2008, 21:40

de här killarna tränade ju för sitt jobb från att de var runt 7 bast.... många slogs till riddare vid 21 tydligen.. då hade man nog musklerna till hatten
Johan Käll

Inläggav christofer » 6 april 2008, 22:04

När jag fick hem min sallet hade jag den på mig medan jag satt och spelade "Battle for Middle Earth" (jag är nörd) för att öva nackmusklerna, och jag fick fruktansvärd spänningshuvudvärk. Är det vanligt?
christofer

Inläggav edgepal » 6 april 2008, 22:33

Ätterna Sture hade horn I sina riddarhjälmar vad jag minns, gyllene vädurshorn i en av ätterna, andra hade svarta buffelhorn och någon av ätterna hade framåtriktade horn i sina hjälmar. Inte baraTyskarna alltså…

Thomas
edgepal

Inläggav Lord_Nelle » 7 april 2008, 07:12

Användes hjämlar med horn verkligen under strider? Var de inta bara för torneringar och parader och sådant. Jag skulle då inte vilja fightas med en massa krimskrams på huvet som är i vägen när jag svingar mitt vapen.
Lord_Nelle

Inläggav Skalde-Tord » 7 april 2008, 07:20

Hjälmprydnaderna på de här senare kabuto är oftast gjorda av lätta material, det är inte fråga om rikigt horn.
Det finns dock en hel del galna hjälmprydnader som bars av tex Takeda Shingen , dock så är ju Tokugawa Ieyasu's stor som ett hus.

I Europa har jag för mig att det nog bara var under torneringar som de bars, och var gjorda här av lätta material.
Träställningar täckt i tyg eller något sådant kan jag tänka mig.
Skalde-Tord

Inläggav Runristaren » 7 april 2008, 08:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lord_Nelle</i>

Användes hjämlar med horn verkligen under strider? Var de inta bara för torneringar och parader och sådant. Jag skulle då inte vilja fightas med en massa krimskrams på huvet som är i vägen när jag svingar mitt vapen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så är min förtsa tanke också!
Men...det är här jag tror att vi moderna(?) människor gör kardinalfel.
Vi försöker tyda saker och händelser med vår kunskap, vår erfarenhet av det moderna samhället och dess människor.
Vi använder oss av självklart(?) förnuft...

Rustningarna, hjälmarna och ansiktsmasker var vad jag tror, långt ifrån bara ett skydd utan också en skrämselfaktor på människor som hade en helt annan upplevelsevärld av sitt liv än vad vi har i dag.
Så res hornet igen[:D]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Skalde-Tord » 7 april 2008, 09:13

Självklart!
En mempo (ansiktsmask) är ju efter en japansk demon (oni) och är mycket för att skrämma motståndaren.
Sedan pålagt bara det ryckte samuraierna hade bland vanligt folk och ja, då har du en ganska effektiv krigsmaskin.

Samma sak är nog hos europeiska riddare.
Om än inte samma, men ändå så finns nog skrämselfaktorn medtagen, att anspela på vidkspeplighet och annat.

Psykologi är ju lika viktigt som att ha vapen i princip.
Skalde-Tord

Inläggav Karin » 7 april 2008, 09:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by christofer</i>

När jag fick hem min sallet hade jag den på mig medan jag satt och spelade "Battle for Middle Earth" (jag är nörd) för att öva nackmusklerna, och jag fick fruktansvärd spänningshuvudvärk. Är det vanligt?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, jag får alltid spänningshuvudvärk när jag spelar "Battle for Middler Earth" iförd sallet. :)

Karin
Karin

Inläggav Johan Käll » 7 april 2008, 09:31

det var därför jag skrev just tyskar. De var inte de enda med hornliknande prydnader. Men verkar varit de enda som kan ha haft dem i strid med.
Johan Käll

Inläggav Lord_Nelle » 7 april 2008, 10:53

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag.
Lord_Nelle

Nästa

Återgå till Rustningar