Den siste samuraien

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Anders Lindkvist » 7 april 2008, 12:37

Man får ju inte glömma att hjälmprydnaderna är viktiga igenkänningstecken i stridens hetta. Sen är det ju blingbling, det markerar vem du är. Sen är plymer och prylar säkert skrämmande och respektingivande. Kolla bara på de polska adelsrytteriet med sin fjäderuppsättningar.
Anders Lindkvist

Inläggav Johan Käll » 7 april 2008, 12:49

Dessutom sitter de på tunnhjälmen. Den har man ju barar när man rider med lans. Då är de inte ivägen så mycket. Slåss man och svingar vapen är man antaglien till fots, då hade man tagit av sig den och slogs i bara bascinetten.
Johan Käll

Inläggav Ege » 8 april 2008, 07:45

Jag har en del erfarenhet av hjälmprydnader (crest) av olika slag, för många år sedan så red jag med ett par ortoligt tunga horn från en gutebock, så länge man satt i sadeln så satt hjälmen bra men dom gångerna man ramlade av så gjorde jordens dragningskraft sitt[;)] just dom hornen var väl inte det bästa valet jag gjort, fasnade ett par gånger med svärdet och det blev pinsamt....

Idag så rider med en crest som jag gjort i 2mm läder och stoppad med hästtagel, inte riktigt lika tung och framför allt inte i vägen.

På tal om vikter och tjurnackar så kan jag hänvisa till min fru som rider och joustar med två STORA vignar i 3mm läder, vingarna har
dessutom en stomme av plåt, Caroline väger med rustning ca:85-90 kg och hon har ingen tjurnacke, jag lovar!! hon har alldrig någon gång under dessa år gnällt över vikten, däremot så tar dom vind[:D]

Så hä ser dom ut
http://ege.myjalbum.net/hjälm/
Ege

Inläggav Ege » 8 april 2008, 07:50

Vart något tokigt med länken, så ni får kopiera, sorry.
Ege

Föregående

Återgå till Rustningar