Vet inte riktigt om jag tycker att det här tråden hör hemma under utrustning men det var den placering jag ansåg passade bäst.
Över till frågan:
Har någon av er pysslat med surdegar tidigare?
Jag har en surdegskultur som jag startade i slutet av januari och slängde in i frysen i början av april. I söndags tog jag fram den i frysen för att väcka liv i den igen och det tycks ha fungerat på så sätt att jag ser gasbubblor i degen om jag skär i den och det börjar framträda en mjölksyra-syrlighet.
Problemet ligger i att degen, en vetedeg, tycks tappa sin internstruktur. [:(]
Från att ha varit blank, lagom fast, släppt från alla kanter inom synhåll osv. så har den nu en konsistens som påminner om studslera. Knådar jag ihop den till en boll så flyter den ut efter en tid, låt vara att det nu inte är fullt så illa som studslera men bullarna tappar likväl formen. Nya gasbubblor dyker upp men pga. den veka degen orkar den inte hålla emot och sväller inte upp nämnvärt, åtminstone inte mot vad en "normal" deg gör men ej heller jämfört med vad den gjorde innan infrysning. Vid gräddning i stekpanna expanderar de gasblåsor som inte hunnit fly degen så resultatet blir OK men gräddning av bullar i ugn känns i nuläget som en utopi =(
Vad beror detta på ?
är det jag som haft för bråttom i återuppväckandet av degen så att
jästcellerna inte ännu kan hålla jämna steg med de mjölksyra- producerande kusarna med följden att glutenstrukturen förstörs av pH-ändringen?
Är det ett oundvikligt resultat om man som jag gjort använder sig av enbart vetemjöl?
Flatbröd gräddade i stekpanna i all ära men det vore kul att kunna göra
bullar fyllda med allt möjligt gott också.
Sist men inte minst... Vet någon var man kan få tag på tidsenliga brödrecept? Inga av de böcker jag har tar upp brödbakning under medeltiden.
Ha det...
/Angus