1100-1200 tals bonde = Viking?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Olov » 15 juni 2008, 10:12

Jag äger en gränsforsare själv och jag har använt en kopia som ägs Magnus Sjöholm. Hans är tyngre än min och betydligt bättre. Jag har just avslutat ett husbygge på björkö och har senaste året yxat en hel del med skäggisar. Jag skulle inte välja att gå ut i strid med någon av dom jag har jobbat med, men det finns säkert exempel på skäggyxor som skulle göra sig som vapen.
Olov

Inläggav Scan » 15 juni 2008, 12:33

Ja just gränsforsarna är ju rätt tunga pjäser. Men inte tyngre än många andra vapen.
Scan

Inläggav Olov » 15 juni 2008, 15:43

Nej. Gränsforsarna är oftast för lätta. Jag hade turen att få en som var lite tyngre och mer driv i.
Totalvikten är inte så himla hög. Skulle gissa på att min yxa ligger på 1,3-1,4. Men det säger ju inget om hur den känns att svinga. Speciellt om man ska göra det med en hand.
Olov

Inläggav Frej » 15 juni 2008, 16:10

Nej skillnaden mellan att svinga en yxa och ett svärd med samma vikt måste vara ganska stor. Balanspunkten ligger ju inte direkt på samma ställe :)
Frej

Inläggav Scan » 15 juni 2008, 17:54

Jag menade inte att de är tunga för att vara en yxa. Men kanske för att vara en yxa att strida med. Och givetvis är det skillnad i balanspunkt på en yxa och ett svärd. Men också skillnad i hur man strider med dem. Och allsköns hammare, klubbor o.dyl får väl falla in under liknande vapen. Hur som så kan jag inte se att en skäggyxa som både går att använda till hantverk och till strid är en omöjlighet. Och så var ju ursprunget i tråden att man antagligen inte hade ett svärd eftersom man var bondesoldat?
Scan

Inläggav Runristaren » 15 juni 2008, 18:18

Jag som spåntupp gillar yxor skarpt, använder en fiskars av tomahawkmodell, dagligen, är cirkus 35cm från huvud till ändan på skaftet.
En liten och nätt rackare, har även känt på skäggisar med längre skaft som jag anser vara ytterst lämpliga för att hålla ohyra/träbockar på avstånd[;)]

Hemligheten med en snabb och verkningsfull yxa är lagom med vikt i huvudet då det är farten som dödar[:D]

Den längre skäggisen var underbar att hålla i å tänk va fint den tar i musklerna å senorna, mellan axeln och nacken, fast skölden "hans" hålls upp som vanligt, för ett svärdshugg[:D]

Ojoj, en sådan med hårt skaft på...

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Lord_Nelle » 15 juni 2008, 18:46

Jag har hittat en intressant detalj, som jag har märkt funkar.
Om man tittar på runstenar så ser man att yxorna ofta hålls ungefär mitt på skaftet när det gäller enhandsfattning.
Jag har testat detta och märkt att det funkar. Håller man mitt på skaftet så blir balansen en helt annan och yxan blir snabbare.
När man sedan avlossar hugget låter man yxan glida i handen så att när bladet träffar håller man i ytterändan av skaftet.
Detta gör att yxan blir lätt rörlig och kan användas smidigt, sedan blir kraften i hugget grym när man väl släpper på.
Lord_Nelle

Inläggav Eric Hejdström » 15 juni 2008, 20:06

Fast... Det låter som om det är en väldigt dum grej att låta skaftet glida i handen. Risken att man tappar sitt vapen är överhängande och det man vinner i kraft för att skaftet blir längre under hugget förlorar man ändå mot att hålla i det ordentligt. Varför inte bara hålla närmare mitten och vara nöjd med det?
Men tråden gällde väl allmogesoldater? Vilket borde göra att en stackare som inte äger annat än sin skäggyxa kanske tog med den ut i strid, fast den inte var lika lämpad för det som andra yxor...
Eric Hejdström

Inläggav Endre Fodstad » 15 juni 2008, 20:29

Når det kommer nok detaljer på lovene (ex Landsloven) står det ganske spesifikt at øksene man skal stille til leidang med er våpenøkser - "gilde og halvtynna og godt skjeftet".

Utover å tolke de lovene som utelukkende normative lover skapt som et produkt av at folk tok med redskapsøkser (som noen jo liker å gjøre) tror jeg at våpenlovene er ganske spesifikke på det der med at øksene skal være skikkelige kampøkser.
Endre Fodstad

Inläggav Olov » 15 juni 2008, 22:50

Scan: Men menar inte att det på nått sätt är en _omöjlighet_. Det enda jag säger är att jag tror inte att man skulle ha valt en skäggis om man hade en annan lättare till hands, vilket är sannolikt om man är hantverkare.

Endre: Se där ja. Nu börjar det likna nått.
Olov

Inläggav Runristaren » 16 juni 2008, 06:11

Jag fick ynnesten år 2000 att sätta mina händer runt en sjötimmermans yxa (kopia från fynd) å skulle inte ha några problem att värja mig mot skadedjur, med denna skäggis ;)

Se dagens blogg (16/6 2008)
http://blogg.alandstidningen.ax/runristare/

www.runristare.ax
Runristaren

Föregående

Återgå till Rustningar