Jag har idag tittat noga på helgeandsväskan, och ritat av den (även mallat av den). Syftet är att låta tillverka en ny rekonstruktion för Medeltidsmuseet till invigningen 2010 och rekonstruktionen kommer att tillverkas i Tyskland.
Det är mycket man kan säga efter att ha tittat noga på originalet. Jag kommer att lägga upp foton och mallar här, samt på Medeltidsmuseets projektsida:
www.medeltidenitiden.se så småningom, men just för stunden kan jag säga följande:
1. Lädret är ca 1-1,5 mm tjockt. Det är tjockare på den stora biten än på biten med pungarna.
2. Troligen har den varit färgad mörk, man ser hur färgen har skavts av på ställen som är exponerade. Lädret färgades innan väskan syddes.
3. Ritningen i Helgeandsboken, skannad ovan, är inte korrekt. De dubbla stygnsraderna i hålet förekommer bara på framsidan, det är enkla stygnsrader på baksidan (av väskan som den ser ut när den hänger på plats). Överhuvudtaget är det skillnad i nogrannhet mellan framsidan och baksidan. Stygnshålen är t ex längre på bakstyckets delar än på framstyckets.
4. Foderbiten på insidan av framsidan ser inte ut som på ritningen, den är i själva verket skarvad. De skarvade bitarna finns inte med på originalet. Möjligen har stycket sett ut som på bilden i original, men det är inte säkert.
5. Det saknas troligen en stor bit på insidan av framsidan, möjligen har hela ovanlädrets baksida varit fodrad (vilket stygnshålen antyder).
6. Snitthålen för pungarnas rem sitter inte som Helgeandsholmens ritning, de sitter under nedre stygnsraden och mellan stygnsraderna.
Jag återkommer med mer inom kort!
//Henrik