[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tornering!

Tornering!

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Ege » 27 september 2007, 12:40

Som Rigel sa!

Joustingen finns i sverige och i Uppsala.

Vi är en lite grupp ryttare som under dom senaste åren
börjat att utvecklas oss inom jousting på internationell nivå.

Vi tränar och jobbar aktivt för att kunna mäta oss med övriga i riddare världen
och med tanke på att vi i från grunden är rätt så rutinerade ryttre så går det bra för oss.
Dom tre mest aktiva och rutinerade i gruppen ligger i top 10 på världsrankingen.
Caroline Egemalm delade på tredjeplatsen med Rod Walker på UT 2006
och då var Rod 1:a världen.
samma tävling kom Klasse på 1:a plats och Anders kom 4:a
Så vi är inte helt kass....[:D]

Vi rider i rustningar från mittn 1300.
vi jobbar på att uppgradera oss rent rustningsmässigt men som alla vet kostar det och tar en massa tid att tillverka.

Som tur är så kommer en joustingkollega från Nya Zeeland att flytta upp till sverige under vintern, Graham Nixon som är en rutinerad rustningssmed som jobbat på Weta workshop och gjort rustningar till ringen filmerna, så vi hoppas på hjälp med uppdatering.

Gällande val av lansar så är det så att 90% av alla jousters i världen använder balsaspetsar och det är inte alls ofarligt att rida med dom på någe vis, en ren och snygg träff kan lätt bula en 2mm tunnhjälm
eller trycka någon ur sadeln.

Men när vi tävlar så är det inte meningen att man skall sätta sin motståndare ur sadeln, det är teknik och träffsäkerhet som belönas,
6 st väl utbildade dommare står och bedömmer.

Som sagt! gå in och kolla på www.celeresnordica.c.se
titta på bilderna från Uppsala Toarnament 2007.
Bilder tagna av Astrid Adelsköld.

p.s.
den helröda rustningen har jag gjort, från topp till tå på både häst och ryttare.
Ege

Inläggav Johan Käll » 27 september 2007, 12:54

Det ser inte så illa ut. Kul att ser att tornerare äntligen börjar se ut som riddare!

Nu väntar vi bara på nästa steg i utvecklingen... när ni kan samträna oss och på ett intressant säkert sätt integrera er riddare med oss fotfolkreenactors på ett slagfält.. Då kommer vi ha något att visa upp
Johan Käll

Inläggav Ege » 27 september 2007, 14:40

Tack! Kul att få en possetiv reaktion, det är nog den första jag läst här på forumet om oss tournerspelsryttare.
Jag kan hålla med om att vissa riddare ser rent skabbiga ut, men som sagt vissa av oss kör på för fullt för att se så historiskt korekta ut som möjligt.
Som våra vänner i Frilanserne brukar säga:
de svenske plaste ridderne. he he

Ang. ryttare och fotfolk på samma slagfält så är det redan beprövat
vi tränar våra hästar på det mesta, så lite galna krigare skall vi nog klara av.
Hästarna är vana med tjo å tjim och buller å bong så vi kan lätt sätta en fight mellan ryttare och fotsoldat.
Våra hästar kan komma läskigt nära er där nere, skulle te.x inte vara några problem att gå in i en sköldmur och trycka sig igenom.
Det viktiga i en sådan fight är att fotfolket har respekt för hästarna, det är ju ändå 600kg kött som vill fram.

Det skulle vara riktigt roligt att pröva, allt är möjligt.
kanske någon gång i framtiden.......

Det skulle för övrigt vara kul att få visa upp vad vi gör och vad vi kan, för er som har kommit längre än oss.
Kanske få chansen att bättra på ryktet om oss svenska plast riddare[:D].

Ege
Ege

Inläggav Johan Käll » 27 september 2007, 15:10

hmm. jo ett samarbete skulle ju bara vara av godo. Arne och de har ju övat lite kombinerad strid. Det är som du säger. Det gäller mest att fotfolket inser att man måste respektera hästarna och göra det på deras vilkor.

Reenacmentstrid är faktist ganska organiserad med battlescripts och ett klart manus över hur striden skall fortlöpa. Det är inte några större problem att involvera hästar tror jag.
Johan Käll

Inläggav Ege » 3 oktober 2008, 11:18

Tråden är ju död sedan länge, men en intressant bild i sammanhanget. På tal om riktigt eller inte. kolla på bild nr.009 i detta album.
http://www.astridadelskold.se/ut08.htm

Luke får in en klockren träff mitt i min sköld vilket bryter lansen perfekt, sedan glider den stumma delen upp i hjälmen och slår mig ur sadeln, kollar man noga så ser man att det är en redig bula i min 2mm tjocka hjälm.

Otroligt cool känsla att bli unhorsed på riktigt, allt gick bra, gjorde en snygg rullning och kom upp fötterna igen [;)]

Swords don´t run out of bullets.
Ege

Inläggav Peter » 3 oktober 2008, 11:39

Shiiit va coolt!
Peter

Inläggav Eric Hejdström » 3 oktober 2008, 16:18

När tråden ändå var inne på ämnet med några av de brittiska herrarna...
http://www.orderofthecrescent.com/

Stilig bild förresten Ege. Hur gick det med adrenalinnivån när det hela inträffade?
Eric Hejdström

Inläggav Thomas Svensson » 20 oktober 2008, 07:11

Riktigt kul att se att det finns utveckling på de hästburna. Jag skulle gärna lägga in lite hästar när jag och mina vänner organiserar ett slag framöver. Det ger en helt annan dimension med folk till häst.
Thomas Svensson

Inläggav Ege » 21 oktober 2008, 08:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas Svensson</i>

Riktigt kul att se att det finns utveckling på de hästburna. Jag skulle gärna lägga in lite hästar när jag och mina vänner organiserar ett slag framöver. Det ger en helt annan dimension med folk till häst.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det skulle vara hur kul som helst att få vara med och kriga lite någon gång, vi är ett par ryttare i vår grupp som går mer mot det HK hållet, så rent utrustningsmässigt skulle det nog funka i alla fall.
Dessutom så har vi börjat att snegla lite på dom ryttarmanualer som finns, vi planer på att få till en ryttar clinic med Hans-Jörgen Belseth från De Norska Frilansene under vintern. Det sägs att det svåt att praktisera många tekniker, det slutar ju oftast med ett fall [B)] men under 2009 kommer vi att försöka träna efter manualerna så gott det går.

Vi har god kontakt med De Norska Frilansene som har mycket goda kunskaper inom det HK när det gäller rytteriet och i från dom får vi mycket goda tips och idéer.

Så någon gång i framtiden kanske vi kan stråla samman och ha kul ihop. Vad vi kan erbjuda idag är väl en hyffsad HK tornering till häst med joust och crest meelé med stålvapen eller träklubbor.

Ege

Inläggav Thomas Svensson » 21 oktober 2008, 11:49

Hur mycket har ni testat med "kavallerichocker" mot fotfolk? Jag skulle gärna träffas vid tillfälle för att se lite på vad det finns för möjligheter med att få in hästar vid "slag"uppvisningar. Som jag skrev tidigare skulle jag gärna ha ryttare som deltar i fältslag.
Vi i Carnis testade 2002 i Kalmar att låta ett tornerspel urarta till mer slagliknande förhållande med strid mellan fotfolk och ryttare. Det funkade bra. Så länge man har en vettig kordinering och har ett vettigt säkerhetstänk kan man göra mycket uppseendeväckande uppvisningar.
Thomas Svensson

Inläggav Johan Käll » 21 oktober 2008, 14:50

Dessutom är det bra om Hästarna är skottfasta då det förekommer akjutning i anslutning till slaget.

Man akn använda hästarna i bara en del av slaget och skjuta under en annan om det är en lösning. Men bäst är med skottfasta hästar så de kan vara på fältet under eldgivningen..

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Skalde-Tord » 21 oktober 2008, 14:57

Jag skulle nog tro att hästarna borde klara av skott ändå, iom de är tränade tornerhästar.
Det smälls ju säkerligen rejält där, och faktum att de lär behöva en hel del träning bara att vänja sig bära en rustad ryttare.

Dock är det onekligen intressant hur tornerspel växer fram i världen som regelrätt sport.
Vem vet, snart kanske vi kan se svenska tornerlandslaget i VM på bästa sändningstid?

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Johan Käll » 21 oktober 2008, 16:38

Många tornejhästar jag träffat har varit skotträdda. Bössorna låter ju inte så lite heller... det går inte jämnföra med någon smäll en tornej skulle kunna framkalla.

Men allt sånt går att lösa genom hur man lägger battlescript.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Ege » 22 oktober 2008, 08:54

Att skjut in hästen är inga problem, frågan är väl bara om det är intressant för tillexempel mig att lägga ner en massa tid och pengar på det, jag har tillgång till krutvapen, och skulle kunna börja träna ikväll... men, om jag aldrig kommer få chansen att utnyttja min träning, så varför ??

Jag menar! vi svenska riddare är ju inte så högt värderade i HK sverige, så vi lär ju aldrig bli tillfrågade om ett samarbete, eller. [:)]

Ege

Inläggav Johan Käll » 22 oktober 2008, 18:17

Ni blir ju tillfrågade nu ;)

Det är inte svenska riddare i allmänhet. VI gör ju bedömningar per person, inte per hobby. Många svenska reenactors klarar inte heller alltid HK kraven för de strider Carnis å Vi sätter upp.

Det är inte nödvändigt att hästarna är skottfasta. Är de inte det så använder man dem i olika 'faser' i slaget och bössorna i en annan fas. Då kan man ta hästarna av fältet och låta dem tas till en plats de känner sig säkra på.

Allt sånt går att lösa. :)

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

FöregåendeNästa

Återgå till Stridskonst