Vikingatida väskor

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Scan » 21 juli 2008, 13:28

Vad kul det är att se så fina väskor! Jag ska försöka ge mig på att göra en till min öst-inspirerade dräkt men letar efter vackra beslag. Jag funderar på om mässing är HK eller om vi allmänt (Jag precis som många andra) bara använder det för att det är svårt att hitta brons? Min lokala hobbyaffär har både koppar och mässing i plåt och stavar men brons är ju lurigare?
Scan

Inläggav Scan » 27 juli 2008, 12:51

Och dessutom undrar jag om det är någon som har fler tips än Mercia Sveiter och QP på att köpa beslag till väskor? Jag tycker jag har svårt att hitta det jag letar efter. Någon som är mer lyckosam?
Scan

Inläggav Edvin » 27 juli 2008, 14:45

Urweg har riktigt fina beslag!

http://www.urweg.com/list/pouches.html
Edvin

Inläggav Scan » 27 juli 2008, 14:55

Ah. Det är ju helt sant. Urweg är dock så långt utanför min prisklass att det gör bara att titta på sidan. Men allt där är ju otroligt fint. Här skulle det ju vara fint om man kunde tillämpa lite hantverksutbyte men världen befolkas av för många smeder så mina tjänster är tyvärr inte unika nog för att lyckas med det.

Fler förslag? Liknande beslag som Urweg men kanske inte för flera tusen? Finns det öht? Kommer någon att sälja i Visby?
Scan

Inläggav Edvin » 28 juli 2008, 10:51

Det kan nog vara svårt att hitta. Jag vet att Jelling hade lite tidigare och Armstreet kan ha beslag till vikingatida väskor. Urwegs är nog finast i branshen men då kostar det såklart en slant.

Vendel har ju handlat från Armour And Casting, verkar väldigt billigt men beslagen är därefter. Kolla själv om de finns kvar i sortimentet, http://armourandcastings.com/.

Annars är ju självfallet rekommendationen att tillverka själv! :)
Edvin

Inläggav Scan » 30 juli 2008, 01:21

Jo gjuta egna vore absolut intressant men då krävs det lite inköp av degel och annat först så då kan jag ju lika gärna handla färdiga från början. :) Ibland får man prioritera och hellre betala i pengar än i tid. Men det är ju med pengarna som med tiden, man har alltid för lite!

Och göra egna helt enkelt i tunn plåt är såklart ett alternativ men då bumpar jag min fråga om mässing är HK för vikingar eller om det Egentligen ska vara brons, och var man isf får tag på det? (Jags krev frågan lite tidigare i tråden)
Scan

Inläggav Edvin » 30 juli 2008, 09:45

Modern mässing är ju en legering av 65 % koppar och 35 % zink medan brons är en kopparlegering som oftast innehåller tenn. Exempelvis består modern brons som man gjuter kyrkklockor av 78–85 % koppar och 15–22 % tenn. Historiskt sett så blandade man dock ävren koppar med bly, arsenik och järn.

Arkeologiskt sett pratar man om kopparlegeringar eller gulmetall. Zink förekommer i vikingatida bronser och det kan vara svårt att dra någon skarp skiljelinje på samma sett som moderna material och legeringar.

Jag använder mässing i mitt arbete av två orsaker;

1, Mässing, i skillnad mot brons, finns i mycket större utsträckning och dimensioner. Det är nästan omöjligt att få tag i tråd, stång och plåt av lite udda dimensioner i brons medan det är förhållandevis enkelt att få tag i gulmetall. Mässing är dessutom betydligt enklare att kallarbeta med.

2, Jag försöker efterlikna utseendet på vikingatida föremål i första hand och då är oftast den moderna bronsen alldeles för röd medan mässing är betydligt mer lik i färgen. Se bild nedan. Självfallet ärgar mässing på ett annat sätt men ursprungsfärgen brukar stämma bättre överens med de orginal jag har fått se som har blivit upputsade.

Lösningen på är självklart att specialbeställa brons i olika dimensioner och/eller legeringar. Det är dock kostsamt, svårt och jag personligen tycker att mässing är en utmärkt ersättare till brons. Det finns dock säkert andra åsikter.

Här är en bild på en bronssölja, observera färgen;

Bild
Edvin

Inläggav Edvin » 30 juli 2008, 10:02

Förresten, Anders Söderberg har skrivit lite om vikingatida bronser;

http://web.comhem.se/vikingbronze/index.htm
Edvin

Inläggav Micke D » 30 juli 2008, 13:35

Problemet är väl att många spännen idag gjuts i brons, men att man får lov att göra fästplåtar och liknande i mässing eftersom det är svårt att hitta bronsplåt.
Tyvärr så har jag inte sett några uppolerade original, så jag har svårt att säga hur stor färgskillnad det brukar vara mellan sölja och fästplåt.
Jag tycker mig se skillnader i färg mellan sölja och fästplåt på bilden Edwin lagt upp, men det kan vara mest oxider på söljan i det fallet.

Tittar man i "Dress Accessories, c.1150-c.1450, Medieval Finds from Excavations in London", så har jag för mig att man verkar ha använt i princip allt man kom över i kopparlegeringar, så snudd på alla varianter mellan brons och mässing verkar ha funnits.
Micke D

Inläggav Edvin » 30 juli 2008, 14:10

Precis, och även om man har bronsplåt så är det högst osannolikt att det är samma legering i plåten som den gjutna detaljen.

Färgskiftningarna på orginalet handlar nog mer om min fotograferingsskicklighet än olika legeringar. På nära håll verkar det vara väldigt lika färg.

Det är nog så att man hade betydligt mindre homogena blandingar än i dag. Jag antar även att satserna med smälta var betydligt mindre och det påverkar resultatet.

Här är ett exempel till på mässingsfärgad brons;

Bild
Edvin

Inläggav Scan » 30 juli 2008, 15:27

Ja det gav ju faktiskt en del insikt. Strålande. Jag har som plan att göra mig en egen vapenkniv framöver också och då är ju metallbleck att göra beslag av väldigt aktuellt.

Men det är lurigare med väskbeslagen ändå. Jelling hade en del som jag fick tips om men trots allt inga mängder. Det här är såklart lite lurigt. Armour and Casting verkar inte ha några tyvärr.
Scan

Inläggav Edvin » 30 juli 2008, 21:33

Maila till Armour and Casting, dom kan på lager men som inte finns i butiken.

Om du kollar mina trådar om vapenknivar och här om vikingatida väskor så är allt jag tillverkar gjort av plåt, funkar fin-fint!
Edvin

Inläggav Rizzo » 31 juli 2008, 03:04

Det finns massor av olika bronslegeringar att köpa. Alla har såklart moderna krav på sig och innehåller då en matris som kanske inte fanns tillgänglig i äldre tider. Frågar man om plåtbrons i en väldigt välsorterad metallåterförsäljare får man förmodligen en röd fosforbrons, det är det som finns på plåt. Är man villig att smida finns det gul tennbrons 7-9% på fyrkant eller rund.

Tja, om man lackar fosforbrons, så blir det ju ganska ljust, men jag skulle råda att låta någon med hobby gjuta den legering ni vill ha. Be sedan någon guldsmed valsa ut det i rätt dimension om ni inte har egen vals. Borde vara billigt om man jämför med vad arbetsinsatsen är för ett spänne eller ände.
Rizzo

Inläggav Scan » 31 juli 2008, 08:10

Ja brons som ser bra ut har jag lyckats köpa på mig på loppisar så det kanske är så att man får hitta den där smeden med en vals då helt enkelt. Antracit.se är ju ett underbart ställe när det gäller att hitta smeder så det får väl bli nåt sånt. När jag väl lyckats gjuta det till nåt som är någotsånär rektangulärt och relativt platt. Och fram till dess får det nog bli mässingsplåt i arbetet.

OCh ja Edvin, dina knivar och väskor är mäkta iponerande!
Scan

Inläggav Arngrim » 7 oktober 2008, 10:57

Hur tjockt läder har ni använt till era väskor?
Arngrim

FöregåendeNästa

Återgå till Läderhantverk och skor