Modern mässing är ju en legering av 65 % koppar och 35 % zink medan brons är en kopparlegering som oftast innehåller tenn. Exempelvis består modern brons som man gjuter kyrkklockor av 78–85 % koppar och 15–22 % tenn. Historiskt sett så blandade man dock ävren koppar med bly, arsenik och järn.
Arkeologiskt sett pratar man om kopparlegeringar eller gulmetall. Zink förekommer i vikingatida bronser och det kan vara svårt att dra någon skarp skiljelinje på samma sett som moderna material och legeringar.
Jag använder mässing i mitt arbete av två orsaker;
1, Mässing, i skillnad mot brons, finns i mycket större utsträckning och dimensioner. Det är nästan omöjligt att få tag i tråd, stång och plåt av lite udda dimensioner i brons medan det är förhållandevis enkelt att få tag i gulmetall. Mässing är dessutom betydligt enklare att kallarbeta med.
2, Jag försöker efterlikna utseendet på vikingatida föremål i första hand och då är oftast den moderna bronsen alldeles för röd medan mässing är betydligt mer lik i färgen. Se bild nedan. Självfallet ärgar mässing på ett annat sätt men ursprungsfärgen brukar stämma bättre överens med de orginal jag har fått se som har blivit upputsade.
Lösningen på är självklart att specialbeställa brons i olika dimensioner och/eller legeringar. Det är dock kostsamt, svårt och jag personligen tycker att mässing är en utmärkt ersättare till brons. Det finns dock säkert andra åsikter.
Här är en bild på en bronssölja, observera färgen;