[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vikingatida rustningar?

Vikingatida rustningar?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Vendel » 20 oktober 2008, 16:59

Du har massor av poänger, men var försiktig med att dra alltför stora växlar.

Om vi har gott om skriftliga källor och avbildningar men inga gravfynd så betyder inte detta nödvändigtvis att hjälmar inte användes. Kanske var det så att folk helt enkelt inte begravdes med hjälmar under vikingatiden. Egentligen är det inte konstigt alls. Jag har jeans på mig nu men jag kommer sannolikt inte att begravas i dem.

Jag håller med om att vi har en stark romantiserad bild av vikingatiden. Detta gäller speciellt reenactors eftersom vi ofta (inte helt otippat) väljer att reenacta det som är spännande och intressant.
Vendel

Inläggav Djingis Khan » 20 oktober 2008, 18:15

Edgepal/Thomas - glöm bara inte att de vikingatida skandinavierna långt ifrån enbart var sjörövare som slog till snabbt för att sedan sticka med bytet. Vi har dels mer storskaliga uppgörelser mellan olika stridande fraktioner på hemmaplan, krigstjänst i någon utländsk furstes här (t.ex. väringarna) samt större militära operationer och rena erövringskrig (exempelvis danskarnas invasioner av England och Frankerriket). Det fanns alltså gott om organiserat krigsfolk från det vikingatida Skandinavien, och även om handeln kvantitativt bättre representerar tiden/regionen kan man inte bortse från att det samtidigt rörde sig om en våldsam och orolig tid. Jag tycker tvärtom att nedtoningen av den krigiske vikingen som varit på tapeten sedan ett par decennier skapat en minst lika skev och tillrättalagd bild som den äldre nationalromantiska föreställningen om hjältar i kohorn...

Jag tycker heller inte att brynjans eller hjälmens tyngd är ett realistiskt argument för att man inte skulle ha använt sig av kroppsskydd. Den man som var så klen att han inte kunde bära den tämligen låga vikt som en trekvarts-ärms-brynja + enkel hjälm faktiskt utgör var förmodligen ändå inte lämpad att delta i plundrings- eller krigståg...
Djingis Khan

Inläggav Max Gullberg » 20 oktober 2008, 19:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>

Jaha... Dessa fynd säger absolut inget om vad skandinaverna kunde ha på sig under vikingatiden...

/Wolfie
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Skandinavier nej, men svenskar ja.. Fynden som gjordes i t ex Birka är snarlika de som gjorde i t ex Gniezdovo.

Är det inte möjligt att man helt enkelt inte hade för vana att begrava folk med hjälmar eftersom de inte behövde dem i Vallhall. De kommer ju ändå vakna upp igen efter striden...
Max Gullberg

Inläggav edgepal » 20 oktober 2008, 20:24

Vendel, var finns detta digra material som beskriver att våra svenska vikingar bar stålhjälmar?

Bilder, teckningar, målningar osv är inga fakta, dom är framställda med konstnärlig frihet. Det är därför vi kan se målningar i våra medeltida kyrkor där folket i Jerusalem är klädda som medeltida bönder var i Sverige.

Korsreferenser är bra – men det förutsätter att vi har någonting att referera till – och det är ju det som saknas hos oss. Problemet är ju att vi i Sverige hittar stålhjälmar före och efter vikingatiden – men inga från själva vikingatiden.

Thomas
edgepal

Inläggav Vendel » 20 oktober 2008, 23:28

Materialet består av bildstenar, ristningar, trä och benskulpturer, kyrkoväggpaneler, mängder av de isländska sagorna.

Den som söker skall finna. =)
Vendel

Inläggav Vargman » 21 oktober 2008, 09:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Max Gullberg</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vargman</i>

Jaha... Dessa fynd säger absolut inget om vad skandinaverna kunde ha på sig under vikingatiden...

/Wolfie

Skandinavier nej, men svenskar ja.. Fynden som gjordes i t ex Birka är snarlika de som gjorde i t ex Gniezdovo. <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag tror att man bör vara försiktig med att dra likhetstecken mellan Birka och resten av Svealand. Birka var nog en mer kontinental plats där det fanns handelsmän från andra platser.

]<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eric Hejdström</i>

Korsreferenser är ju faktiskt en förutsättning för att man skall kunna närma sig sanningen något. Så att helt avfärda hjälmfynd från skandinaviens närområden är ju inte så konstruktivt... <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Även om det lät så var det inte min avsikt att helt avfärda detta. Jag tittade lite på var hjälmarna var hittade och jag tror att sju var från Vikingatiden (fånigt namn) och av dem var två från dagens Tjeckien.

Trots allt tror jag att stormän och deras närmaste hade hjälm och ringbrynja, i alla falla hemmavid. Att de saknas i fynden tror jag beror på att de var för värdefulla att lägga i grav. Jag tror att de underhölls och ärvdes.

Alternativt smältes de ner och smiddes om när de blev för slitna. De kunde nog göra tjänst som gångjärn eller dylikt...

/Wolfie
Vargman

Inläggav Vargman » 21 oktober 2008, 09:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vendel</i>

Materialet består av bildstenar, ristningar, trä och benskulpturer, kyrkoväggpaneler, mängder av de isländska sagorna.

Den som söker skall finna. =)

... och vill man hitta något tillräckligt mycket så hittar man det [:D]

Jag tror att det finns många som <b>VILL</b> att nordmännen stormade iland med ringbrynja och hjälm. För <b>OM</b> det inte var så finns det inga skäl att ståta med hjälm och ringbrynja...

/Wolfie
Vargman

Inläggav Private Snafu » 21 oktober 2008, 15:12

Funderar på om det inte kan vara så att hjälmar och brynjor m.m. återanvändes flitigt. Dvs det var dyrbar utrustning som gick i arv, omarbetades för att till slut användas som råvara till andra järnföremål. Kan inte mkt av vikingarnas utrustning levt kvar in i vad vi kallar medeltid? För sedan helt enkelt blivit omsmitt till andra nyttoföremål när de var trasiga eller för omoderna? Att återanvända gammalt järnmaterial gör vi ju fortfarande idag.

Svärd var ju mer av ett statusföremål och naturligare att skicka med den döde. Har dock förstått vikingasvärd levde kvar länge där man till slut monterade klingor på pålar och skapade enkla men effektiva allmogevapen.
Private Snafu

Inläggav Djingis Khan » 21 oktober 2008, 15:18

Vi kan ju dra en jämförelse med svensk medeltid. Vi vet genom flera källor (bl.a. landskapslagarna) att svenska bondekrigare förväntades ställa upp med järnhatt och andra typer av hjälmar och rustningar. Mig veterligen har vi ytterst få (om ens några) hjälmar från svensk medeltid som kan kopplas till allmogekrigare, trots att det rimligtvis har funnits tusentals och åter tusentals sådana i omlopp.
Djingis Khan

Inläggav Vargman » 21 oktober 2008, 16:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Vi kan ju dra en jämförelse med svensk medeltid. Vi vet genom flera källor (bl.a. landskapslagarna) att svenska bondekrigare förväntades ställa upp med järnhatt och andra typer av hjälmar och rustningar. Mig veterligen har vi ytterst få (om ens några) hjälmar från svensk medeltid som kan kopplas till allmogekrigare, trots att det rimligtvis har funnits tusentals och åter tusentals sådana i omlopp.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det är en rimlig iaktagelse! Jag tror precis som jag tidigare nämnde att rustningar fick göra tjänst länge. En ringbrynja har som konstruktion inte ändrats mycket från 200-t före vår tideräkning fram tills dess att den slutade att användast (ngn gång på 1500-talet?).

Däremot är det inte säkert att alla ställde upp med järnhatt bara för att det stod så i lagen...

/Wolfie
Vargman

Inläggav Runristaren » 21 oktober 2008, 19:07

Att 95% av gravarna faktiskt saknas, säger allt om denna debatt, anser jag. Med samma frenesi och motiveringsteknik som förespråkarna för något i historien använder sig av, använder sig även de som inte delar denna uppfattning.
Dessa muntliga "strider" bygger alltså på en bråkdel, en promille av allt som försegåtts i denna tid, är det då rimligt och logiskt att vara "tvärsäker" eller sk HK?
Ett tvärsäkert HKresonemang haltar enligt fysiska fynd, matematiskt duktigt.
Vi snackar om ytterst få fynd och avbildningar som om de vore "huggna i sten" och rätt å riktiga, punkt slut...

När det gäller vikingar är jag av den åsikten att DE var en majoritet av plundrare/rövare/pirater/krigare och inte köpmän.
Att lasta en "orm" med försäljningsprylar för att tjäna guld...så att det skulle vara mödan värt att sitta å trängas, ro å frysa och riskera sjöattacker från andra köpmän..., är föga troligt.
För att detta "affärande" skall vara lönsamt krävs "lastbåtar" och inte ytterst grundgående smäckert byggda öppna "attackbåtar".

Min åsikt, sen får ni tro/tycka vad ni vill[;)]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Vendel » 21 oktober 2008, 19:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by edgepal</i>

Vendel, var finns detta digra material som beskriver att våra svenska vikingar bar stålhjälmar?

Bilder, teckningar, målningar osv är inga fakta, dom är framställda med konstnärlig frihet. Det är därför vi kan se målningar i våra medeltida kyrkor där folket i Jerusalem är klädda som medeltida bönder var i Sverige.

Eftersom du frågar så snällt [:)]:

Det är lätt att föreställa sig att tex Svearna var betydligt bättre rustade än islänningarna eftersom de var tvungna att försvara sig mot arga Ester, Danskar och Jomsvikingar medan Island låg tämligen isolerat och inte behövde oroa sig för eventuella plundringsräder.

Nedan följer ett urval av några isländska sagor som nämner hjälmar. Det finns betydligt fler omnämnanden men om jag ska hitta (och skriva ned fler) vill jag ha vill jag ha betalt för förlorad inkomst [:)]

Jag har utelämnat Saxo Gramaticus Gesta Danorum som tämligen frekvent nämner både brynja och hjälm.

<font color="navy">Bolle Bollesons saga:
Han satte hjälmen på sitt huvud, sköld vid sida, tog ett spjut i sin hand och omgjordade sig med svärdet frostbite.

Bård Snäffellasens Saga:
Mannen hade hjälm på huvudet, var iförd brynja och bar svärd vid sin länd.

Bård Snäffellasens Saga:
Han var iförd brynja och hade hjälm på huvudet och svärd i hand.

Bård Snäffellasens Saga:
Rakne räckte då fram mot honom sitt huvud med hjälmen, som Gest tog. Sedan drog Gest också av honom hans brynja, och Rakne gjorde inget motstånd.

Egil Skallagrimsons Saga:
Ett annat bevis är att vartenda hus där var fullt av vapen och härkläder.

Han tog hjälm, svärd och spjut, bröt av spjutskaftet och kastade det i sjön, men vapnen svepte han in i sin mantel, gjorde ett bylte av den och band det på sin rygg.

Torolf var rustad så att han bar en bred och tjock sköld, hade på huvudet en mycket stark hjälm och var omgjordad med svärdet Lång, ett lika stort som utmärkt vapen.

De grävde där en grav och satte ner Torolf i den med alla hans härkläder.

Han bar sin hjälm på huvudet och svärdet lagt över knäna, och än drog han det till hälften ur skidan, än sköt han in det.

Så lade han ifrån sig svärdet och tog av sig hjälmen samt tog emot det djurhorn som vart honom räckt och drack ur det.

Så sprang Berg-Anund fram mot busksnåret. Han hade hjälm och sköld, svärd vid sidan och kesiespjut i hand.

Han hade åter hätta dragen över hjälmen och var i fulla vapen.

Egil steg fram med hjälm på huvudet, sköld framför sig och spjut i handen, och svärdet Dragvendel höll han vid sin högra handled.

När de kom ridande in på tinget red i deras spets en man i blå kappa med guldslagen hjälm på huvudet, vis sidan en guldsmyckad sköld och i handen ett krokspjut med gyllene skafthylsa.

Einar Sokkasons Saga:
Ossurs frände Simon visade tydligt sitt misshag och släpade på stegen när dyrgriparna skulle förevisas. Så frambars en åldrig plattbrynja.

Eyrbyggarnas Saga:
Han hade en fager sköld och hjälm och bar svärd vid länden och det var praktfullt ombonat och prytt.

Färingasagan:
Han var rustad så att han bar hjälm på huvudet, svärd vid sidan och en silverinlagd hakyxa i handen. Skaftet på den var omlindat och den var ett mycket gott vapen. Han var iklädd en röd kjortel över vilken han bar en lätt ringbrynja.

Färingasagan:
Han var storväxt och reslig; han hade röd kjortel, hjälm på huvudet, svärd i bältet och en kraftig spjutyxa i handen.

Färingasagan:
Prunkande sköldar, präktiga hjälmar, yxor och spjut glänste i solskenet och folket verkade av allra hårdföraste slag.

Färingasagan:
Den de såg gå i täten var en högrest man med djärvt utseende; han bar röd kappa och hade en sköld som var delad i två fält, det ena gult det andra blått; Han hade också hjälm på huvudet och ett kraftigt huggspjut i handen.

Finnboge Rammes Saga:
Han hade präktiga vapen, svärd, sköld, hjälm och brynja.

Finnboge Rammes Saga:
Svart rusade ut med en väldig och förfärligt gammal stålhuva på skallen.

Fosterbrödrasagan:
Jödur tog sitt spjut i handen, satte sin hjälm på huvudet och gick ut till dörren åtföljd av två huskarlar.

Fosterbrödrasagan:
Mannen bar svärd vid sidan och ett spjut i handen samt hjälm på huvudet.

Fosterbrödrasagan:
Man hade mycket lovordat den tapperhet med vilken Tormod kämpade vis Stiklastad när kung Olav föll, för han slogs utan sköld och brynja.

Gisle Surssons Saga:
Hon gick hem och berättade för Gisle att Torgrim satt med hjälm och svärd och full vapenrustning, att Torgrim nästan hade en timmeryxa i handen och Torkel svärdet draget till hälften.

Grette den starkes Saga:
Över Torfinns säng hänger det stora krokspjutet som Kår den gamle hade. Där är också hjälm och brynja och det goda saxsvärdet, och vapen skall nog inte svika om bara modet duger.

Grette den starkes Saga:
Han hade hjälm på huvudet, sitt saxsvärd vid sidan och i handen ett storbladigt spjut utan krokar men med silverslagen holk.

Götriks och Rolfs Saga:
”Här är ännu tvenne ting, ”sade kungen, ”som du skall få av mig. Det är en hjälm och brynja.

Götriks och Rolfs Saga:
Kung Rolf tog hjälmen av huvudet och bugade för kungen, stack svärdsudden i bordet och sade:-------

Herrauds och Boses Saga:
Tvari gjorde bröllop med henne och satte henne i brudebänk med hjälm och brynja och alla krigsvapen.

Hervararsagan:
Då gick Hjörvard fram mot Odd till hårdför vapenlek, men Odds silkesskjorta gav så gott skydd att inget vapen fick fäste på den, och själv hade han ett så gott svärd, att det gick genom brynjor lika lätt som genom tyg.

Hervararsagan:
”Hervard, Hjörvard,
Hrane, Angantyr!
Upp väcker jag er
ur växande rötter
Med brynja och hjälm,
Med hjältar svärd,
Med sköldar, seldon
Sårfärgade spjut.”

Hervararsagan:
Hlod han föddes i Hunnerlandet
med segersvärd och spjutyxa,
Ringprydd hjälm och rustning som blänkte…..

Hords och Holmbrödernas saga:
Hord själv tog det svärd och den hjälm Sote burit, och bägge var storartade klenoder.

Hords och Holmbrödernas saga:
”I så fall väljer jag svärdet och hjälmen”, sade han.

Håvard Isfjordings saga:
Han gick till en stor kista, som var full av vapen, låste upp den, tog en hjälm på och iförde sig en stark brynja.

Håvard Isfjordings saga:
Så kom Vak upp för andra gången fullastad med sköldarna på sin rygg, medan han hängt järnhuvorna över sin handlov. Själv bar han sin egen hjälm på huvudet.

Håvard Isfjordings saga:
När Håvard tog av sig hjälmen och drog brynjan över huvudet, kvad han ännu en visa.

Kristningssagan:
Då var vapenskiftet så litet att det sågs bara en enda järnhuva på alltinget, likväl red drygt varenda bonde till tings som bodde på Island.

Landnamnabok:
Båttingets bråda klingmän bar från årornas skarors häligt fästade hästar härhjälm hitåt likt skälmar;

Laxdalingarnas saga:
Olav gick då fram i förstäven och var så rustad, att han var iförd brynja och hade guldslagen hjälm.

Laxdalingarnas saga:
Han hade guldslagen hjälm på huvudet och i sin hand det dyrbart arbetade svärd han fått av kung Myrkjartan.

Laxdalingarnas saga:
Han bar också hjälm på huvudet, svärd vid länden och en sköld vid sidan. Han var iförd brynja.

Laxdalingarnas saga:
På huvudet bar han en guldslagen hjälm och vid sidan en röd sköld med det heliga korset inlagt i guld.

Njals saga:
Sigmund hade hjälm på huvudet, sköld vid sidan, svärd vid länden och ett spjut i handen.

Njals saga:
Gunnar tog herdehästen och lade sin sadel på den. Så tog han sin sköld, omgjordade sig med det svärd han fått av Ulver, satte hjälmen på sitt huvud och grep sin spjutyxa.

Njals saga:
Han hade förgylld hjälm.

Njals saga:
Men på det skepp som for först stod vid masten en man i silkeströja och med förgylld hjälm.

Njals saga:
Tråen var lagd för ståt och red alltid i blå kappa med förgylld hjälm och det spjut han fått av Jarlen, därtill fager sköld och svärd i gördeln

Njals saga:
Tråen tog av sig sin hättekappa och sin hjälm.

Sagan om Björn Hitardalskämpen
Björn bar ett krokspjut på huvudet, svärd i bältet och en sköld vid sidan.

Sagan om Tord Rolös:
Alla var de i fulla vapen med hjälmar och sköldar och dragna svärd.

Sagan om Tord Rolös:
Han tog sina vapen, sin sköld, sin hjälm, sitt svärd och sitt spjut.

Torskfjordingasagan:
Då drömde Tore att det kom en storväst man emot honom i rödlivrock, med hjälm på huvudet och ett svärd i skida i sin hand.

Torskfjordingasagan:
”Du skall av mig få en präktig livkolt som skyddar dig mot både eld och vapen och därtill en hjälm och ett svärd.”

Torskfjordingasagan:
Då sprang Mås upp och tog sina vapen, hjälm , sköld och svärd.

Torskfjordingasagan:
Han bar hjälm på huvudet och förgylld sköld vid sin sida.

Valla-Ljots saga:
Han hade hjälm på huvudet och i bältet ett svärd.

Viga-Glums saga:
Skuta bar i handen ett svärd som hette Fluga och hade hjälmen på huvudet.

Völsungasagan:
Nu såg han att det satt två storvuxna och skräckinjagande män där som hade höga hjälmar och blanka stålbrynjor på sig.

Völsungasagan:
Man fick se många sällsynta dyrgripar; det var ett nöje att se på brynjor och hjälmar och stora guldringar och häpnadsväckande stora guldbägare jämte alla slags vapen.

Völsungasagan:
Han lät sända efter sina hästar utrusta ryttarna med hjälm, sköld, svärd och brynja och all slags rustning.

Völsungasagan:

Som det heter i dikten:
”Korta brynjor,
kupiga hjälmar,
vid bältet svärd
och brunt var håret.”

Heimskringla:
Kungen satte på sig brynja och spände på sig Kvarnbit och på huvudet satte han en guldbesatt hjälm.

Heimskringla:
Hirdledaren slet av härkläderna, slängde brynjan på vallen innan striden började.

Heimskringla:
Kung Olav hade ett hundrade med män ombord på sitt skepp och de var alla klädda i ringbrynjor och välska hjälmar.

Heimskringla:
Han lät även måla ett kors i pannan på alla hjälmar med ljus färg.

Heimskringla:
Varje man var klädd i ringbrynja.

Heimskringla:
De hade brynjor under mantlarna och huvor över hjälmarna.

Heimskringla:
Han tog på sig hjälmen, lade ned svärdet och skölden och gick fram i förrummet.

Heimskringla:
Han var väl beväpnad, hade hjälm på huvudet och ringbrynja, en röd sköld och ett smyckat svärd i bältet.

Heimskringla:
Sedan tog han fram en sköld hängde och den över hans axel, satte sedan en hjälm på hans huvud och gav honom Jarlstiteln.

Heimskringla:
Kung Magnus kastade av sig ringbrynjan och hade en röd silkesskjorta ytterst.

Heimskringla:
Götisk sköld och brynja bar jag hem från striden.

Heimskringla:
Männen lämnade kvar sina brynjor och gick upp med sina sköldar och hjälmar, spjut och svärd i bältet, och många hade även pilar och bågar. De var på gott humör.

Heimskringla:
Han brynja kallades Emma.

Heimskringla:
Styrkar hade inga andra kläder på sig än en skjorta och en hjälm på huvudet.

Heimskringla:
Kung Magnus sköt med båge, men Huge var klädd i brynja så att ingenting var blottat på honom utom ögonen.

Heimskringla:
Han stod i dörröppningen med draget svärd, med skölden framför sig och hjälm på huvudet, klar till försvar.

Heimskringla:
Medan de grälade kom Gregorius in iklädd hjälm och brynja.</font id="navy">

Helt klart bör vi ta de isländska sagorna med en nypa salt, men de kan ändå ge en värdefull bild av hur samhället såg ut under vikingatid.

Vänligen,

/Ville
Vendel

Inläggav Vargman » 21 oktober 2008, 20:14

En gedigen lista! Men det kan finnas ett problem. Jag har för mig att både Njals saga och Egil Skallagrimsons saga är skrivna på 1200-talet (rätta mig om jag har fel) och då kan det vara så att författaren blandar in utrustning som fanns då och inte under Vikingatiden. Detta är inte ovanligt. Homeros beskrivningar vapnen och taktiken i Iliaden är under hans tid och inte det han beskriver.

Trots allt finns det en del som pekar på att nordborna åtminstonde hemmavid använde hjälmar och brynjor. Fast, vi får väl aldrig veta...

Förresten, araben som träffade nordbor/ruser, Ibn F-någonting. Har inte han skrivit om deras utrustning? Där borde det finna en förstahandskälla som beskriver nordbor/ruser på krigståg/handelsfärd!

/Wolfie
Vargman

Inläggav edgepal » 21 oktober 2008, 20:58

Vendel, bugar och tackar för ditt arbete med att ta fram allt detta, snyggt gjort. Min fru säger ibland att jag är en elak djävel – men det stämmer inte, jag är en snäll faan. Därav min snälla fråga.

Som jag nämnde tidigare, hjälmar nämns – men det finns ingenting om hjälmar av stål. Vi hittar inte heller några hjälmar av stål. Alltså, bevis/fakta om stålhjälmar saknas helt.
Vargman påpekar mycket riktigt att sagorna är skrivna långt efter vikingatidens slut och att en hopblandning av skyddsvapen kan vara möjlig.

Jag har absolut ingenting emot att vikingarna bar hjälm, det vill jag understyrka. Hittar vi ett antal hjälmar så vore det mycket trevligt. Jag gillar tanken att vikingar bar stålhjälmar. Men fakta stör mig eftersom fakta saknas enligt min uppfattning.

Min syn är ju angående hur man skall tolka bristen av fynd. Det är en principiell syn – omvandlad till en debatt om just stålhjälmar. 1800 tals romantikens vikingar bar hjälmar i målningarna och teckningarna. Det lider vi av än idag, se bara horn frågan.

Vargman säger att många kanske väldigt gärna vill att vikingarna bar hjälm och det kan ligga väldigt mycket i detta. 1800 tals bilderna ligger alltså kvar inom oss.

Om överfall och rån var det som styrde vikingatidens ekonomi så borde vikingarna ha svultit ihjäl ganska fort. Överfall och rån ger inte några stora byten som kan föda en befolkning på ca en halv miljon människor under ca 300 år – men handel kan detta.

Enligt vår historiebeskrivning använde Svenska vikingar inga stora ”ormar”, dom använde små skepp som kunde dras mellan sjöar och floder – så här haltar ju vår syn lite. Danskar och Norrmän använde stora skepp för att ta sig över hav…, vi rodde över bottenviken…?
Nåja, lite hårddraget kanske.

Jag tror på att handeln var det som var basen för ekonomin på denna tid. 1 viking ute och 19 hemma för att se till att han kunde vara ute. De fixade skepp, underhöll skepp, odlade hans proviant, jagade efter de skinn han skulle handla med och allt annat = sånt som alla tjänar pengar på och kan leva av.
Tvärtom är lite svårt, 1 viking ute har svårt att försörja 19 hemmavid.

19 ute då klarar inte han den ensamme att fixa proviant till alla ensamma vikingatida käringarna som gick hemma och svor över de resande väringarna och önskade att de kunde komma hem och återgå till näringarna…

Det är också en fråga om tillgång till skepp och manskap i förhållande till befolkning hemma som skulle sköta om gårdar, skördar osv. Det måste finnas en balans i allt detta för att det hela skall fungera ekonomiskt – och fungera gjorde det ju faktiskt alldeles utmärkt. I ett klimat som blev allt kallare och kallare. Hemmavid var det svåra tider, alla kunde inte försvinna ut på varken handel eller robbing.

Han araben, Ibn…var nog så chockad över deras hygien och begravningssätt att han glömde nog både vapen och stålhjälmar. Han skrev en ganska lång mycket intressant berättelse. Tyvärr används ofta bara brottstycken ur hans berättelse, de om hygien och begravningen.

Thomas
edgepal

Inläggav Runristaren » 22 oktober 2008, 09:45

Om svenska vikingar endast använde små lättdragna skepp bli det ju ännu mindre plats för varor att tjäna slantar på...
Ännu större chans att få spö av något större skepps, illvilliga besättning.
Skrivna källor används ju flitigt i "bevisningen", är det inte så att det finns mer skrivet om vikingars elakheter...än att de var justa försäljare?
Hotade man barn med att om du inte är snäll, får du köpa en benpipa av vikingen...

Jag som Finländare har svårt att dela synen på att "bara kärringar på landbacken", skulle innebära att allt avtannade att "gården vart i träda å alla svalt"...

Jag vet vad våra klarar av och klarade av!
Det är den viktorianska synen i modern tid, på kvinnor, som snevridit synen på vad en kvinna klarar av.

www.runristare.ax

19 ute då klarar inte han den ensamme att fixa proviant till alla ensamma vikingatida käringarna som gick hemma och svor över de resande väringarna och önskade att de kunde komma hem och återgå till näringarna…
Runristaren

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar