Show your warrior impression here!

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Anders Lindkvist » 24 oktober 2008, 17:08

Enligt mina efterforskningar i 1340-talets ansiktsfrisyr ligger jag helt rätt till eftersom helskägg blir inne då. Jag anar en modediskussion ala 1300-talet.
Anders Lindkvist

Inläggav Matti » 25 oktober 2008, 22:30

Mode och mode... Ska he va nåt va!
Tss... tåcke henna fjölerier hålls vi bönner int me! Dög skägge åt farfar min dug he åt mig!

Bild

Bild
Matti

Inläggav Lord_Nelle » 26 oktober 2008, 07:44

Jag lider bara jag ser ditt spjut Matti. Mina smalben har ett antal fina ärr sen i sommras.

/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs
Att träna kampsport utan att fightas, är som att åka slalom utan snö.
Lord_Nelle

Inläggav Matti » 26 oktober 2008, 11:05

Skall se om jag skall skaffa glav till nästa sommar. Då blir det mer hugg mot vaden än stötar mot smalbenet. :P
Men jag tror att vi nu vet varför benlindor var populärt.
Matti

Inläggav Lord_Nelle » 26 oktober 2008, 20:36

Jag får införskaffa splints på smalbenen inför sommaren i såna fall...

/Anders Nilsson
Instruktör Angermanna Mnhfs
Att träna kampsport utan att fightas, är som att åka slalom utan snö.
Lord_Nelle

Inläggav Anders Lindkvist » 27 oktober 2008, 12:30

Matti, kom du ihåg holmgången i Eketorp förra året? Det funkar faktiskt att spjuta på en yta som är 3*3m ;-). Det var riktigt skoj att försöka hålla dig borta från min späda lekamen med spjutet!

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Jimmy Hoffa » 7 november 2008, 16:08

Lite sent 1400- tal fotat idag på Kapitelhusgården efter ett litet jobb. Orkade dock inte fixa till axelskydden värst bra men får duga denna gång

Bild
Jimmy Hoffa

Inläggav Anders Lindkvist » 7 november 2008, 18:32

Hjälmen är ju otroligt snygg. Målade rustningsdetaljer regerar!

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Jimmy Hoffa » 7 november 2008, 19:14

Tackar tackar, har blivit ett par timmars pillande för att få dit färgen. Är äggoljetempera med pigment i ett flertal laget. Ska dock fylla i lite av detaljerna innan jag är nöjd.
Jimmy Hoffa

Inläggav Frej » 7 november 2008, 19:18

Superfint. Det blir rätt tuff kontrast mellan det målade och det blanka.
Nästan så man skulle skaffa smedja bara för att få måla rustningsdelar.
Frej

Inläggav Jimmy Hoffa » 7 november 2008, 19:23

Ja, jag gillar också kontrasten målat mot blank plåt. Men gärna lite tyg inblandat också mot plåten, men denna gång var det en skolklass som skulle ha lite skoj, så då brukar det gå hem med mycket plåt.
Men är helt klart roligare att smida saker än måla, måste säga att ögonen ballade ur lite efter allt detaljmålande. Hjälmen är tyvärr inte jag som bankat ihop utan är ett beställningsjobb som jag sedan målade.
Mycket roligt att det finns folk som uppskattar hjälmen, det gör det mer värt såklart.
Jimmy Hoffa

Inläggav Olov » 7 november 2008, 19:38

Kan bara hålla med föregående talare. Den hjälmen får mina svällkroppar att jobba lite hårdare. Du råkar inte ha några deltaljfoton att dela med dig av? Bra jobbat!
Olov

Inläggav Jimmy Hoffa » 7 november 2008, 19:49

Tackar så hemskt mycket åter igen, mycket roligt att höra (även om svällkroppar kan vara obehagligt, haha).
Hjälmens dekor är för övrigt baserad på tre bevarade fynd ute på kontinenten som jag blandat samman och inspirerats av för att försöka få den så "rätt" som möjligt.
Har nog fotat hela arbetskedjan så ska kolla om jag har några bra bilder. Annars har jag lagt en bild som är mer i detalj under tråden "målade rustningar" här på forumet.
Jimmy Hoffa

Inläggav Matti » 10 november 2008, 21:26

Spjut är kul, Anders! Speciellt om man tillåter mer träffområden än i vikingafighting, då man inte får stöta mot lår, men numera mot överarm, vilket defenitivt bäddar för att folk kommer att träffa varandra i ansiktet av misstag, förr eller senare.
Med underbenen som träffområde, och med hugg och skärande attacker för längre spetsar så blir spjutet mycket... intressant!

Du får ta och se till att det blir lite fighting någon gång, Anders! Drothems har säkert några stridande medlemmar i Gbg! Försök samla ihop er, så kan jag joina er för lite fighting och vi kan prova lite formationer och sådant!

Föresten tycker jag ni skall expandera ned till folkvandringstiden! Kom igen! Ni kan vara kristna då med! Ett följe som varit ned och stridit för kejsaren i Rom eller byzans och som döpt sig, eller så! Då kan ni ha Chi-Rho på sköldarna och vara allmänt heliga och dryga!
Och så kan vi köra senromersk drill och kommandon!
Matti

Inläggav Edvin » 11 november 2008, 12:46

Matti, man får inte stöta mot överarm inom reenactmentfighting. Kan vara bra att veta så att du inte hamnar i några bekymmer. ;)
Edvin

FöregåendeNästa

Återgå till Rustningar