Svenska 1300-tals termer för rustning

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Endre Fodstad » 19 december 2008, 19:12

Skjerpings, folkens. Det står da svart på hvitt her:

http://www.kongshirden1308.no/artikler/ ... panser.htm

(den artikkelen er det på høy tid får en revisjon, gitt)

...akkurat hvor vi har de begrepene vi bruker fra. Det fantes sannsynligvis ingen felles terminologi for dette i Skandinavia; Hirdskråa er den kilden som best skiller tekstilrustningstypene - Pannzar brukes jevnt i både landsloven og kongespeilet, men kongespeilet skiller mellom "blautann pannzara" og "godan pannzara", det første det jeg har kalt våpentrøye. Fortidig terminologi er sjelden særlig spesifikk, da man jo ikke skrev så mange ordbøker og ihvertfall ikke fikk dem i bred sirkulasjon...

Pannzar/i(um) er forøvrig <i>også</i> et låneord fra 12/1300-talls høytysk.
Endre Fodstad

Inläggav Johan Käll » 19 december 2008, 22:17

Ja.. att det skulle vara svenskt i ursprung har jag aldrig påstått.
På tyska kallas dock samma plagg 'Wams'(vilket ju och nämns i din artikel).

Det är möjligt att det står 'Tröya' i Norska medeltidstexter, men i Svenska har jag inte funnit det under 1300-tal. Kanhända är det ett Norsk låneord? jag har sjlv inte forskat i dess ursprung utan förmedlade bara ved en språkforskare skrivit. Lena Moberg nämner i sin artikel i 'Signums svenska kluturhistoria' (s 421) 'Ena Tröya'såsom varandes ett tyskt ord (när jag nu letat fram det så vet jag inte vad hon grundar det på dock och kan ställa mig tvivlande till att det är ett tyskt ord just).

Men dessa tankeböcker är från 1400-tal och inte 1300-tal.

Och detta handlade om SVENSKA termer 1300-tal, dvs vad de kallade sakerna då. Jag har inte hittat tröja i mitt undersökningsmaterial.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Anders Lindkvist » 20 december 2008, 21:07

Tröja finns i svenska källor under 1330-1340-tal. I Eva Anderssons avhandling återges det i två diplom från bohus garderobsuppteckning respektive Linköping. Linköpingsborgaren Lars Häggebroder testamenterar 1334 en "dyploidem även kallad tröja". Denna tröja menar hon är en civil tröja medan jag tror det rör sig om en vapentröja.

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Eric Hejdström » 20 december 2008, 21:21

Eller så är tröja en benämning på ett livplagg som kan användas både militärt och civilt? Men varför testamentera något som är ett alldagligt plagg och kanske inte värt lika mycket som ett militärt?
Eric Hejdström

Inläggav Johan Käll » 20 december 2008, 23:44

Civila plagg testamenteras ganska fritt. Det är väl det Evas avhandling bygger på...

Bohusupptäckningen tittade jag på rätt ingående tyckte jag.. men då måste jag ha missat det, Jag letade ju efter rustningstermer mest. Sånt kan hända. får jag väl ta en ny titt på det. *Tittar* (brev nr:5311) Jo Ijtem II Tröio har han visst.
Då Finns termen tröja under 1300-tal. Nu var ju Iofs Bohus under den Norska kultursfären (och kronan) under denna tid.. men eftersom jag själv använt mig av den så... Att det skulle vara ett rustningsplagg finner jag inget stöd för här dock... de nämns bland röda skor, Hökhandskar, Pilbågsattrialjer och annat blandat.

Varför tror du att det Rör sig om en Vapentröja Anders i Linköping?
(texten lyder: fulcrum culcidram et thorale, laurencio in blexthorpe dyploidem meam dictam trøyo,,) (brev nr: 4097)

Lägg nu märke till att jag inte vill försvara att 'tröja' inte skulle varit nått rustningsmässigt.. jag vill bara att vi fortsätter och letar reda på och vänder på de bevis vi har.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Anders Lindkvist » 22 december 2008, 10:01

dyploidem betyder tydligen enligt glossarium för det svenska medeltidslatinet "dubbel kappa eller tröja, vapenrock". Så antingen syftar det på en fodrad kjortel av något slag eller på något slags rustningsplagg. Sen vet vi ju inte vad glossariumet utgår ifrån...

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist

Inläggav Johan Käll » 22 december 2008, 12:24

Eller vad de menar med vapenrock :)
Vapenrock i modern medening brukar vara något som uppvisar ens vapen, de heraldiska i det fallet.
Nå.. det är något ovisst om vad de menar då... Men militär kan den vara . Rustning? kanske...

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Eric Hejdström » 23 december 2008, 20:46

En blottar-rock att ha över rustningen? Skulle väl vara fint med bara ett blankpolerat harnesk på magen under och inget annat?
Eric Hejdström

Inläggav Peter » 3 februari 2009, 11:12

Efter oerhörda ordvrängningsdueller har vi i Albrechts Bössor kommit fram till att ordet Slappor/Slappen/Schlappen (med samma betydelse) sannolikt betyder krage. Det kan röra sig om en lös krage (ofta kallad gorget) eller om en krage fastsatt i en hjälm (ofta kallad aventail).

edit: Jag menar alltså en krage för rustningsbruk i de former såna förekommer.
Peter

Föregående

Återgå till Rustningar