"mat som på Birgittas tid"

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

"mat som på Birgittas tid"

Inläggav Eva Andersson » 8 oktober 2003, 13:20

Posted - 08 Oct 2003 : 14:18:48
--------------------------------------------------------------------------------

Om länken fungerar så är det till en artikel i DN där en kock har gjort mat av ingredienser som fanns i Sverige på den heliga Birgittas tid:http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=190160&maNo=-1

Som choklad. Och spiskummin, arrowrot och maizena.

Han (kocken) säger också att det vore intressant att få veta något om vad man åt på medeltiden. Tja, eftersom det finns i alla fall två större böcker på svenska med medeltida recept (även om Sandra Årstrands tyvärr saknar källangivelser och originalrecept) så borde det väl inte vara såå svårt.

Eva, lite upprörd, fast bara lite
Eva Andersson

Inläggav Lasse C » 8 oktober 2003, 13:48

Inte för inte kallas tidningen ibland även "Dagens Dumheter"...

Kockens "inspirerad av" verkar mer handla om vilda gissningar och "hitt-på-nåt".
Lasse C

Inläggav Sara Lundström » 8 oktober 2003, 14:59

Men... Det handlar ju faktiskt om en mat-sida. De hittar på nya maträtter. Låter sig inspireras och konstruerar nytt. Det står faktiskt ingenstans i artikeln att det skulle handla om "autentiska" recept. Blir ni uppbragta av när det publiceras mat som inspirerats av t ex thai-mat också, om kocken som byggt receptet använt sådant som inte används i genuint thailändsk mat?

Man får välja sina irritationsobjekt, tycker jag.
Sara Lundström

Inläggav Lasse C » 9 oktober 2003, 08:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

Det står faktiskt ingenstans i artikeln att det skulle handla om "autentiska" recept. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Både ja och nej. Inte klart uttalat, det är sant. Dock, rubriken "Medeltidsmat på Brigittadagen" försöker åtminstone ge ett klart sken av autenticitet. Det är riktigt att det sägs att recepten är kockens egna kompositioner, men utifrån "råvaror som man vet förekom i Sverige på medeltiden". (se Evas kommentar...)

Kocken säger att det "har varit intressant att få lite inblick i den tidens mat" . Formuleringen "lite" inblick är väl vald, för han har då inte överansträngt sig - där håller jag helt med Eva.

Eva konstaterar att hon är lite, men bara lite upprörd. Jag kan väl egentligen inte ens säga att jag ids bli upprörd, men jag tycker däremot det är typisk journalistisk/mediamässig slapphet att inte göra grundjobbet ordentligt och sedan publicera artikeln med en attityd av "Titta vad jag/vi kan! [}:)] vad jag/vi är bra!" Ett närmast lite tröttsamt sätt att knipa åt sig uppmärksamhet genom att rida på Birgitta-vågen, snarare.

(Och eftersom vi diskuterar artikeln här har de ju också lyckats! Häpp! [:D])

Lasse C
Lasse C

Inläggav Alexandra » 23 januari 2004, 01:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Han (kocken) säger också att det vore intressant att få veta något om vad man åt på medeltiden. Tja, eftersom det finns i alla fall två större böcker på svenska med medeltida recept (även om Sandra Årstrands tyvärr saknar källangivelser och originalrecept) så borde det väl inte vara såå svårt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad heter böckerna?
Alexandra

Inläggav Rizzo » 23 januari 2004, 17:46

Um.. Vad är problemet med spiskummin?
Rizzo

Inläggav Karin » 23 januari 2004, 18:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Alexandra</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Han (kocken) säger också att det vore intressant att få veta något om vad man åt på medeltiden. Tja, eftersom det finns i alla fall två större böcker på svenska med medeltida recept (även om Sandra Årstrands tyvärr saknar källangivelser och originalrecept) så borde det väl inte vara såå svårt.

Vad heter böckerna?

Sandras bok heter "Medeltida mat på modern svenska" och ges ut på eget förlag. Om du mailar mig kan jag förmedla kontakt. Den säljs på vissa bokhandlar och museer, t.ex. medeltidsmuseet i Stockholm.

Karin
Karin

Återgå till Historisk mat