av Angus Maciomhair » 17 december 2004, 00:14
***Flyttade inlägg***
Tuna
Posted - 14 Feb 2004 : 21:34:35
Jag har kollat runt lite men jag har inte hittat något bra mönster på några tumvantar i brynja. Har precis gjort en luva och då slog det mig att det borde gå att göra en handske på ett liknande sätt men skulle gärna vilja ha ett mönster....Nån som vet en bra sida?
//Kristofer
Djingis Khan
Posted - 15 Feb 2004 : 19:14:34
Jag gjorde ett par vantar till min förra brynja genom att sätta fast ringar på ett par läerhandskar (från Öb). Resultatet blev okey, men tro mig - det är inte bekvämt med vantar. De tynger ner handen och känns bara klumpiga. Min nya brynja blir definitivt kortärmad utan vantar...
/DK M
Johan Käll
Posted - 16 Feb 2004 : 08:09:22
Jag har gjort både brynjehandskar och vantar. Det är som ovanstående säger. Det blir tungt att hugga. Annars gjorde jag bara så att jag hittade ett par läderhandskar av rätt modell (med lite krage) sedan byggde jag fyrkantiga stycken till rygg, fingrar och krage, samt en trekantig til tummen. Vadderade innuti handsken på ovansidan av handen och fingrarna och sedan sydde jag fast brynjan på handsken. Det skall naturligtvis inte vara brynja i handflatan.
så här i efterhand kan jag lägga till att det är lättare att sy fast brynja på saker om man drar en hampatråd genom kantringarna på brynjan. Då slipper man att ringarna släpper igenom tråden i sin öppning (om man inte har nitad brynja förståss). Man tjänar också på att sy några fästtrådar på olika ställen (typ, fingertoppar och 'hörn' ) som man snörar fast brynjan i innan man syr den löpande sömmen. Annars riskerar man lätt att brynjan drar sig.
***slut flyttade inlägg***