inte helt säker på var jag skulle lägga denna tråd, men borde kunna passa här...
1. efter att nästan bokstavligen fått en större samling bemålat glas, främst tyskt 15-1600-tal, slängt på sitt bord undrar jag lite försiktigt om det <b>finns någon här som har lite koll på blyinfattat, bemålat glas måhända?!? </b>min forskning på glasmaterial har mest rört sig på grundämnes-nivå, vilket jag just nu inte är så behjälpt av då jag inte lär få tillgång till någon analysutrustning...
samlingen består främst av fragment till fönsterpaneler som Carl XV samlade ihop för att pryda ulriksdals slott. som sig brukligt på 1800-talet så blandades friskt tidigmedeltida-, senmedeltida-, renässans- och barockfragment tillsammans med nytillverkat 1800-tals glas. de sattes ihop till en för tiden tilltalande helhet, för att inreda ett nyrenässansslott. svårigheten idag, för mig, ligger just i att försöka särskilja intressanta fragment från (i detta sammanhang) mindre intressant rekonstruktioner.
2. en stor del av panelerna återger olika vapensköldar, <b>någon annan som har bra koll på släktvapen, svenskt och tyskt 15-1600-tal</b>?
all kunskap mottages tacksamt! [:)]
/myra