[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Svenska armeer 1523-1560

Svenska armeer 1523-1560

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Svenska armeer 1523-1560

Inläggav Henrik Hoffström » 31 oktober 2003, 02:20

Ännu en tråd som inte riktigt passade under någon rubrik.

Min fråga är om någon har ett bra förslag på källa till hur en svensk arme såg ut och var utrustad under perioden 1523-1560.

Mvh
Henrik Hoffström.
Henrik Hoffström

Inläggav Björn Hellqvist » 31 oktober 2003, 23:37

En lättfunnen bok är Göte Göranssons "Gustav Vasa och hans folk", samt Kulturhistoriskt lexikon för nordisk medeltid, uppslagsordet "hövitsman".
Björn Hellqvist

Inläggav Daniel Staberg » 1 november 2003, 21:09

Följande böcker innehåller en del information,
Dräkt och uniform : den svenska arméns beklädnad från 1500-talets början fram till våra dagar / Erik Bellander
Kungl. Svea livgardes historia. Bd 1, 1523-1560 / av Bertil C:son Barkman
Kungl. Svea livgardes historia. Bd 2, 1560-1611 / av Bertil C:son Barkman

Bellanders forskning är dock föråldrad på en rad punkter och han var själv rätt okunnig vad gällde 15 och 16-hundrtalen så de kapitlen har en del minst sagt udda slutsatser.

Barkmans böcker är några av de bästa militärhistoriska verken som givitsut i sverige men ägnar bara en liten del åt beväpning och beklädnad och först och främst för de kungliga drabanterna och den sk "gårdsfänikan".

Göte Göranssons bok är färggrann men lider av problememt att han baserar många av sina militära bilder på Erik XIV kolteckningar som visar salig konung Eriks idealbild av hur knektar och ryttare skulle var rustade snarare än hur de var det. En anna stor källa är de nu försvunna Gripsholmmålningarna som var en slags bildkrönika över Gustav I's stordåd. Problemet är bara att konstärerna avbildat all aknektar i moderiktiga tyska (landsknekts)dräkter på kontinetalt maner snarare än kung Göstas svenska knektar.

Troligtvis så var det bar den sk Stockholmsfänika och den senare Gårdsfänikan som bar sådan dräkter.

Inte mycket till hjälp är jag rädd men mig veterligen så är området dels dåligt forskat på, dels så är källorna i stort sett obefintliga.

/Danie
Daniel Staberg

Inläggav Henrik Hoffström » 2 november 2003, 00:16

Tack för svaret. Bertil Barkmans böcker ser det ut som om jag skulle kunna få tag i via fjärrlån. (Det lokala biblioteket har tredjebandet i den serien så med lite tur borde något annat bibliotek i detta land ha de första två) och Bellander och Göransson finns på närmaste biblioteksfilial.

Följdfrågorna blir nu:

1) Hur illa är underligheterna i Bellanders bok, vad ska jag absolut inte tro på ? (Jag inser att den här frågan kan vara för stor för att svara på)

2) Finns Erik XIV kolteckningar samlade någonstans, Jag har för mig att jag sett ett par av dem återgivna här och där men aldrig fler än 6-8 stycken och jag har alltid fått för mig att det borde finnas fler.

3) Såg de utländska legoknecktarna, som Gustaf I förlitade sig på ungefär fram tom. Dackefejden, ut som sina tyska motsvarigheter ? (Dvs skulle det vara möjligt att använda t.ex en Osprey bok om tyska landsknecktar som källa ?)
Henrik Hoffström

Inläggav Björn Hellqvist » 2 november 2003, 11:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">3) Såg de utländska legoknecktarna, som Gustaf I förlitade sig på ungefär fram tom. Dackefejden, ut som sina tyska motsvarigheter ? (Dvs skulle det vara möjligt att använda t.ex en Osprey bok om tyska landsknecktar som källa ?)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Man kan utgå från att "utländska" och "tyska" i det här fallet är synonymt. Det kom en Ospreybok, Landsknecht Soldier 1486-1560 (Warrior Series #49), förra året. Den är författad av John Richards och med färgplanscher av Gerry Embleton. ISBN 1-84176-243-1. Den förefaller seriös, och Embleton brukar inte slarva med bilderna.
Björn Hellqvist

Inläggav Admin » 2 november 2003, 11:22

John Richards är inte heller någon slarver, kan tilläggas. Paret utgör f ö tillsammans med John Howe ledningen för Company of St George.

/Henrik
Admin

Inläggav Daniel Staberg » 2 november 2003, 16:28

Håller med om att Landsknecht Soldier 1486-1560 är en bra bok särskilt för att vara en osprey. De få fel jag hittat rör egentligen inte kärnämnet i sig även om de är rätt "stora" och jag tycker att en nogrann och påläst historiker borde ha undvikit dem.
Titeln är i mitt tycke också missvisande då det knappt finns några bilder och text om tiden efter 1540 men vet inte om det beror på osprey eller på författaren.

Bellander har den största samlingen av kolteckningar som jag vet är publicerade på ett och samma ställe. Ett par till finns i Barkman och ytterligare några i en bok som jag tror heter "Kung Erik av folket".

Vad gäller underligheterna i Bellander så får jag återkomma så for jag fått tag i ett ex eftersom jag gjord emig av med mina kopior på de "undermåliga" kapitlen.
Förenklat kan man säg att har ibland tolkar vissa bilder rätt underligt och att hans slutsatser är lite väl långsökta och saknar stöd i källorna.

Värt att vet kan var att de inhemska knektarna fick en årlig tilldelning av tyg, har tyvärr inte hittat en detaljerad sådan lista för tiden du är intresserad av.
Dalaknektarna fick år 1554 följande tyg:
8 man fick 4 alnar "rödt stendiskt kläde"
8 man fick 4 alnar "svart stendiskt kläde"
779 man fick 5 alnar "gul foderduk"
Samma år hade dalaknektara följande beväpning
"hakar" 4 man
"rör" 361 man
"stålbågar" 301 man
"hornarmborst" 533 man
Tyvärr så är inte "undervärjorna" upptagan i listan, antagligen för att de var "privata" och inte utdelade av kronan.
Under ryska kriget 1555-1557 så förändrades beväpningen, amrborsten med horn eller stålbåge ersattes av handeldvapen och fler "långa värjor" dvs pikar (aka "spetsar") och hillebarder.
1556 hade de två dalafänikorna fölajnde beväpning:
177 "hakar"
201 "rör"
66 "svamprör"
8 "snaprör"
131 "stålbågar"
3 "hornarmborst"
3 "fiederspjut"
57 "hillebårder"
88 "spetsar"
För första gången fick nu dalaknektarna rustingar utdelade till sig:
30 "helt knektetyg"
35 "mundzer"
36 "stormhattar"
I ett "helt knektetyg" ingick stormhatt med krage, rygg och bröstharneks, armskenor med pucklor, ett par handskar samt ett par lårskenor. "Mundzer" eller "Mutzeharnesk" var knektharneks av sämre kvalite som saknade vissa delar tex hjälmen vilket gjorde att stormhattar fick utdelas till de knektarna.

Hoppas det här ger en lite inblick i hur beväpningen var hos de inhemska knektarna och hur den utvecklades.

/Daniel
Daniel Staberg

Inläggav Henrik Hoffström » 2 november 2003, 20:04

Det gav en bra inblick, Tack. (och som bekant så leder alla förtydliganden till nya frågor :)

Vad sydde Dalaknektarna av tyget de fick ? Gick de i något som liknade det slitsade landsknektesmodet ? (Och hur lång är en aln på 1500-talet. Om det är samma som en "modern" aln så får jag dra slutsattsen att de mesta av tyget en knekt behövde fick han skaffa på annat sätt. Detta antyder att dalknektarna knappast kan ha gett ett uniformerat intryck när det gällde klädsel och rustning)
Henrik Hoffström

Inläggav Daniel Staberg » 2 november 2003, 23:52

Vad knektarna sydde av tyget berättar inte några källor som jag har läst, vare sig de primärar eller sekundära. Förutsatt att man använde samma aln som drygt 70-80 år senare så fick de ut ca 2,4 meter tyg. Under Gustav II Adolfs tid så ansågs den tygmängden räcka till en kort jacka och ett par knälånga byxor, inte mer. Tänk på att både dalaknekten och GIIA's sodlater var betydligt mindre än oss idag.
Vad gäller perioden efter 1550 så vågar jag nog påstå att man inte följde landsknektarnas mode eftersom man inte fick ut nog med tyg för pluderhosor. Jag tror (dock utan att direkta bevis för det) att man sydde upp en jacka och ett par byxor för tyget, dessa dekorerades med foder och ev detaljer på egen bekostnad och dessa kan ha varit "uppskurna" i en efterapning av landsknektarnas klädsel även om jag tror att deras klädedräkt var rätt enkel i jämförelse.
Om du vill kan jag maila dig scannade bilder på soldater som jag anser att det är troligare att de liknar snare än de "klassiska" landsknektarna.

Vad det gäller ett uniformt intryck så är det något som de läre tvistar om. Mycket förenklat så har du rätt fast inte alltid så mycket... ;-) Vissa nationers soldater kunde uppträda i klädsel som var mycket uniform till färgen och i enhetlig utrustning.
Rustingar köptes ju in storkskaligt och delas ut av centralt i bla sverige. Vid vissa tillfällen så kunde enheter var införda kläder som var i enhetliga förutbestämda färger. Engelska soldater bär tex redan under 1500-talet sina röda rockar i stor skala, om och när de får några vill det säga osv. I Erik XIVs arme finns det dokumenterat flera fänikor där de olika "kvarteren" (5 på en fänika)har kläder i uniform färg medans befälet bär dräkter i kontrasterande färger. En spansk tertia valde självmant att gå så mycket i svarta kläder att de fick öknamnet "los sacristanes"(dödgrävarna).

Men de här uniforma färgvalen överlevde bara en begränsad tid i fält, även i fredstid så behövdes den årliga utdelningen av tyg för att kenktarna inte skulle var för illa klädda. Så antagligen så uppstod en salig blandning av färger då man använde kläder som köpts privat, överlevet från föregående år eller stulits på ett eller annant sätt.

/Daniel
Daniel Staberg

Inläggav Henrik Hoffström » 3 november 2003, 00:22

Maila mig gärna bilderna. De tillhör slutet av den period jag är intresserad av men de borde vara användbara för att skapa mig en bild av hur Gustafs svenska knektar såg ut. (Tänker mig att legosoldaterna gick i kontinentalt mode men de börjar ju fasas ut kring 1540 efter som de var för dyra i drift om jag minns rätt)

Tack på förhand.
Henrik Hoffström

Inläggav olafR » 17 november 2003, 12:40

Var tyget tänkt att man skulle sy kläder till sig själv, eller var det en form av betalning, så att man sålde eller bytte det mot andra varor?
olafR

Inläggav Henrik Hoffström » 18 november 2003, 01:45

Av de sekundära källor jag tagit mig igenom så framgår entydigt att det var meningen att knektarna skulle sy kläder av tyget de fick. (En av de få saker som alla sekundärkällor var överens om)
Henrik Hoffström

Inläggav Månia » 24 januari 2005, 13:47

>>Dalaknektarna fick år 1554 följande tyg:
8 man fick 4 alnar "rödt stendiskt kläde"
8 man fick 4 alnar "svart stendiskt kläde"<<

Någon som vet vad "stendiskt" betyder??
Daniel Staberg: har du lust/möjlighet att maila mig de scannade bilderna också? (det var ju ett tag sedan det här ämnet var aktuellt...)

//Ameli (ameli _ h @ yahoo . se)
Månia

Inläggav Raymund » 24 januari 2005, 15:42

Stendiskt bör betyda att de kommer från en stad/ett område med det namnet, gissningsvis Stettin.

/R
Raymund

Återgå till Rustningar