av Valdemar Sappi » 25 maj 2010, 09:07
Så tillbaks till den ursprungliga frågan då. Hur skall vi fira 650 års jubileet nästa år?
Det är bara 11 år mellan bössorna vid Ribe och invasionen av Gotland/Visby, men stödet för bössor på Gotland blir svagt. Så den idéen verkar körd...
Jag tror att det är så att Gotland togs för att greve Henrik höll Kalmar. Valdemar bara måste betala sina legotrupper. Så plundring som lön. Så kommer det preliminärt bli skildrat i min nästa bok.
Men hur hittar man på något publikt som är kul att titta på? Som ligger närmare sanningen än den brandskattning som aldrig hände.
Herr användes både om Riddare och kyrkans folk på 1300-talet. Även möjligen om förnäma borgare, men i så fall visst mycket senare så det försvinner från skissen till bokstart, som säkert ändå kommer att ändras betydligt...
Har kontakt med en professor i Lübeck som kan Hansan från denna tid, så kommer idéer kring hur spänningar inom Visbys borgare kan användas lite senare. Men vill inte avslöja för mycket av kärnhistorien i min bok så det får bli något annat. För självklart spelar det stor roll att borgmästarsonen Botulf Kattlund är huvudperson i min bok. Blir nog ett dråp i familjen Strandes hus på Breite Strasse i Lübeck t.ex...