av Matti » 7 maj 2010, 17:30
Tabard?
Eh... den är sydd som en enkel tunika, dvs som en modern T-tröja. Två lika stora rektangulära stycken som sytts ihop med armhål. Ärmarna jag har är ditsydda. Finns inga tecken på avtagbara ärmar från de epoker som intresserar mig. Inga kilar någonstans. Ärmarna är såpass vida att man får god rörelseförmåga ändå. Det gör att den ser bylsig ut, och visa tycker inte att det är så snyggt och kroppsnära, men om man studerar Majekowksi-biblen så ser man just denna bylsighet.
Halsen var från början helt enkel en slit som inte blev ihopsydd. Jag har emellertid modifierat den på så sätt att jag öppnade sömnen mer åt vänster och sedan sydde ihop mer av den på höger sida, fram tills dess den nådde nacken. Jag försköt helt enkelt öppningen i sida. På vänster sida sydde jag så in en läderrem med vilken jag kan dra ihop kanten och knyta till, så att den ny sluter tät om halsen.
Sedan på med den lösa kragen som finns på ett antal bilder från högmedeltid och man har en lösning på den halsöppningsproblem som bland annat diskuteras på Kongshirden 1308. Det har föreslagits en öppning i ryggen, men det är bara jobbigt. Jag tror att min lösning ligger närmare sanningen, då den lätt kan hanteras av den som tar på sig gamben, utan assistans, och den ger samma resultat som dåtida illustrationer återger.
Sedan har jag tänkt till vad gäller tjockleken på vadderingen av ärmarna, så att man bibehåller rörlighet så mycket som möjligt, men förstärker ovansidan, varifrån de flesta attacker torde komma.