av Matti » 5 juni 2008, 12:32
Fny, jag hoppas att du läser alla inlägg, så får du nog se att vi försökt nyansera det hela, men Annika svarade aldrig på mina frågor (exempelvis) hur hon förhåller sig till andra dräktfynd från vikingatid och hur de påverkar synen på den vikingatida dräkten i allmänhet.
Att finfolk i Mälardalen, och kanske främst Birka, kunde styra ut sig i liknande avancerade dräkter, det är inte omöjligt, men jag var intresserad av att höra hennes åsikt om huruvida denna dräkt överhuvudtaget är relevant utanför Mälardalen/Svitljod?
Jag fick inget svar, och jag tycker i övrigt att hon behandlade flera här illa. Många här är mycket kunniga i textilarkeologisk praktik och teori. Vi har också Eva Andersson med oss, som är disputerad inom dräkthistoria, vi har arkeologer med magisterexamen, med och utan fördjupning i textilarkeologi. Och detta är bara de medlemmar med formell kompetens, och bortser från alla de som har en mycket hög informell kompetens.
Att några var aggressiva är naturligtvis inte bra, men det var heller inte bra att hon totalt nedvärderade oss som ett kollektiv, utan att ta hänsyn till att vi alla är individer med mycket varierande kompetenser, personligheter osv.
Personligen tycker jag att en person som i modern tid läst arkeologi och som borde fått studera hur pass mycket var och ens egna värderingar och idéer påverkar tolkningar, och hur viktigt det är att inte grovgeneralisera, på ett flagrant sätt nedvärderade oss alla.
Jag ville ha en diskussion med Annika, en diskussion mellan två jämnställda parter, men hon nekade mig diskussionen, jag hon nekade alla diskussionen.
Sedan något som har med det praktiska att göra. Många här är inte speciellt intresserade av opraktiska statusdräkter. Vi som återskapar dräkter testar dem genom att bruka dem och de kan gå hårt åt dräkterna. Eftersom vi då inser att dylika praktdräkter var mycket ovanliga eller åtminstone inte brukades till vardags, så förstår vi inte varför denna dräkt skulle ändra synen på den vikingatida kvinnodräkten då den inte kan ses som representativ för den vikingatida kvinnodräkten. Vi är främst intresserade av hur folk såg ut främst i vardagslag, inte vid sällsynta högtider.
Det medför att för oss blir det vardagsdräkten och tolkningar av denna som styr bilden av vikingatida personer, inte sällsynta högtidsdräkter. Det är ungefär som att representera 1990-talets Sverige med en bunt personer i folkdräkt. Ger det oss en bild av 1900-talsmänniskan? Inte alls.
Det är kul med nya dräkter, men likväl så revolutionerar inte speciella praktdräkter bilden av dräkterna i allmänhet.
Sedan så tror jag en del blivit lite irriterade på vad det verkar vara en lätt fientlig inställning till kristendomen, nästan som en spegelbild av hur kristendomen såg på lokala trosföreställningar när det begav sig.
Det är en löst sittande dräkt vi ser, vilket går helt emot vad vi ser från hängselkjolar från exempelvis Hedeby, som verkar ha varit tajta och kroppsnära. Varför detta? Har vi möjligen här tecken på skillnader mellan olika delar av skandinavien, som kan vara av stor vikt för oss återskapare, när vi försöker gestalta personer från en viss del av området?
Vad gäller de "utmanande" idealen, så är jag lite tveksam. Kyrkan klagade nämligen över hur nordbornas kläder framhävde kroppens former, och det gör sannerligen inte den dräkt som Annika tagit fram, men väl den med snörning rekonstruerade hängselkjolen från Hedeby.
Frågan blir då om det är kristendomen som man skall beskylla för att den dräkt vi ser i Annika Larssons tolkning, eller om det egentligen är det faktum att kulturströmningarna svänger om. Banden österut håller sakta på att brytas, och nu är det väst och söder som gäller. Men att helt anklaga kristendomen för modet, som kyrkomän kunde ondgöra sig över i tid och otid, verkar lite felaktigt.
Att sedan jämföra den medeltida kvinnans dräkt med en nunnas är också inkorrekt. Visst, när vi kommer till 1300-talets slut, så ser vi sådant, och Birgittasystrarnas dräkt är ju en vardagsdräkt som omgjorts till nunnedräkt.
Men idealet under 1000-1300 är ju snarast en kroppsnära design, så gott den låter sig göras, och i många fall utvecklas det som skall täcka håret till ett ganska löst huvudlin. det stramas åt senare, men under den aktuella tiden så är inte det Europeiska modet ett kristet idealmode. Nunnedräkten och munkdräkten sticker ut vid sidan av vardagskläder (rätta mig om jag har fel, ni som vet bättre).
Vill du debattera detta, Fny, så är jag villig. Om du kan få Annika att komma hit igen, så törs jag nog säga att vi som verkligen vill diskutera och föra en debatt mellan jämnbördiga parter inte ämnar förolämpa någon.
Men för att lösa denna klut, och för att Annikas resultat skall få genomslag inom den grupp utanför den akademiska världen som allra mest intresserar sig för textil arkeologi, så tycker jag att det är bra med att hon vill skriva mer, och så vi kan reda ut allt.