För den som vill lära sig mer om att baka utan jäst rekommenderar jag varmt Annelies Schöneck's bok "Dagligt Bröd", som utgavs av Syrans förlag 1981. Bibliotek och antikvariat kan ha den, och för er som bor i Stockholm så finns den på Gryningens Hälsobod på Folkungagatan.
Jag har gjort ett par försöksbak med surdegsbröd, 5 med rågsurdeg och ett med graham/honungssurdeg, alla utan jäst. Graham/honungssurdegen misslyckades av okänd anledning, bara att försöka igen [;)] De främsta iakttagelserna jag gjorde när jag höll på med själva rågsurdegen var att en viktig indikation på att den utvecklas som den ska är att den bubblar från ungefär 2:a dagen och fortsätter göra så. Surdegen trivs bäst i en temperatur på 20-28 grader.
När det kommer till själva baket så tycker jag att det är bäst att skålla en del av mjölet för att undvika den lösa konsistens som ofta uppkommer när man jäser surdegsbröd. Skållad deg blir kompakt och tung att arbeta, men det färdiga brödet blir i mitt tycke godare. Kan man använda biodynamiskt odlat mjöl (t.ex. Saltå) blir det också ett bättre bröd. När det gäller den första jäsningen är det viktigt att man låter den ta tid på sig och att man inte förväntar sig en enorm höjning. Jästcellerna utvecklas och förökar sig under den jäsningen och fytinsyran (ett ämne som gör mineralerna i brödet mer svårtillgängliga för oss) bryts ner. Andra jäsningen blir bättre ju varmare man jäser brödet (dock inte varmare än 50 grader) och bör också få ta sin tid, så att koldioxiden hinner utvecklas och aromerna mogna. Och slutligen är det bra om brödet får ligga och vila minst en dag innan man äter det, så att det hinner mogna ytterligare. Det håller ju sig trots allt länge, och surdegsbak är ju inte direkt något man gör när man är hungrig strax innan frukosten [:D]
MVH
Caroline