Vad knektarna sydde av tyget berättar inte några källor som jag har läst, vare sig de primärar eller sekundära. Förutsatt att man använde samma aln som drygt 70-80 år senare så fick de ut ca 2,4 meter tyg. Under Gustav II Adolfs tid så ansågs den tygmängden räcka till en kort jacka och ett par knälånga byxor, inte mer. Tänk på att både dalaknekten och GIIA's sodlater var betydligt mindre än oss idag.
Vad gäller perioden efter 1550 så vågar jag nog påstå att man inte följde landsknektarnas mode eftersom man inte fick ut nog med tyg för pluderhosor. Jag tror (dock utan att direkta bevis för det) att man sydde upp en jacka och ett par byxor för tyget, dessa dekorerades med foder och ev detaljer på egen bekostnad och dessa kan ha varit "uppskurna" i en efterapning av landsknektarnas klädsel även om jag tror att deras klädedräkt var rätt enkel i jämförelse.
Om du vill kan jag maila dig scannade bilder på soldater som jag anser att det är troligare att de liknar snare än de "klassiska" landsknektarna.
Vad det gäller ett uniformt intryck så är det något som de läre tvistar om. Mycket förenklat så har du rätt fast inte alltid så mycket...

Vissa nationers soldater kunde uppträda i klädsel som var mycket uniform till färgen och i enhetlig utrustning.
Rustingar köptes ju in storkskaligt och delas ut av centralt i bla sverige. Vid vissa tillfällen så kunde enheter var införda kläder som var i enhetliga förutbestämda färger. Engelska soldater bär tex redan under 1500-talet sina röda rockar i stor skala, om och när de får några vill det säga osv. I Erik XIVs arme finns det dokumenterat flera fänikor där de olika "kvarteren" (5 på en fänika)har kläder i uniform färg medans befälet bär dräkter i kontrasterande färger. En spansk tertia valde självmant att gå så mycket i svarta kläder att de fick öknamnet "los sacristanes"(dödgrävarna).
Men de här uniforma färgvalen överlevde bara en begränsad tid i fält, även i fredstid så behövdes den årliga utdelningen av tyg för att kenktarna inte skulle var för illa klädda. Så antagligen så uppstod en salig blandning av färger då man använde kläder som köpts privat, överlevet från föregående år eller stulits på ett eller annant sätt.
/Daniel