<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by my_mmy</i>
Men Lasse - receptet?
/maggie
fran farens eget land...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, du får receptet - men då får du lova att berätta hur det går!
Till min första provsmälta använde jag:
1900 gram ren fårtalg (udda siffra, men det var vad jag råkade ha)
Ca 1½ dl tjära (ganska tjock trätjära, köpt på Biltema, ca 50:- för en burk på 1 liter)
Ca 50 g bivax
Smälts i vattenbad och blandas noga.
Förmodligen kan man variera proportionerna en del, men det här blev i alla fall ganska bra. Fårtalgen skall naturligtvis vara omsorgsfullt rensmält och alla orenheter bortsilade. Se till att ha god ventilation, eftersom tjäran luktar <i><b>kraftigt</b></i> när man smälter – så kraftigt att när jag blandat i den i smältan var jag övertygad om att jag tagit för mycket, trots att jag var försiktig.
Jag har inte hunnit använda lädersmörjan särskilt mycket ännu, men hittills verkar den bra. Mjuknar bra, tränger in bra i lädret och har mycket bra vattenavvisande förmåga. Ister och liknande verkar alltså helt onödigt. Möjligen kan man ha i lite mer vax, men så här långt verkar det inte nödvändigt. Jag har ett par andra idéer jag grunnar på, men återkommer om/när jag har provat dem.
I och med det här svaret har jag förmodligen gjort mig till ovän med Björn-Jonte som producerar "Nygammal lädersmorning" (efter gammalt "hemligt" recept och säljer den dyrt), men det får jag väl leva med... [;)]
Lasse C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">