[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Härdat läder

Härdat läder

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Härdat läder

Inläggav Carrot » 9 oktober 2003, 14:29

Har tänkt mig försöka häda läder och har läst om att det ska räcka med att koka det och sedan forma det som man vill ha det.

Ett annat alternativ ska vara att härda med vax?

Har som sagt inte provat ännu och skulle uppskatta om någon ville dela med sig av sina erfarenheter.
Carrot

Inläggav Joakim K » 9 oktober 2003, 19:09

Jag har bara gjort ett snabbtest med vattenhärdning. Jag förstår kommentaren som någon har kommit med om att det är lättare att härda med vax än med vatten... Om det blir lite för varmt krymper det och det är svårt att få det att bli rätt form.

Men... Jag bara provade lite småbitar. Sedan dess har det blivit saker i plåt istället [:D]

Har ingen referens på det... Men jag har för mig att det är så att vaxhärdat inte är "tidsenligt". Å andra sidan tror jag inte att någon sitter inne på hela "sanningen" i det här fallet...
Se även [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=372"]Brigandinbygge[/url].
Joakim K

Inläggav Lasse C » 10 oktober 2003, 06:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim K</i>

Har ingen referens på det... Men jag har för mig att det är så att vaxhärdat inte är "tidsenligt". <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om jag har fel (vilket förvisso inträffar emellanåt) får någon gärna rätta mig, men vad gäller vaxhärdning som sådan är jag rätt säker på att man gjort fynd i bl a London av vaxhärdade lädersaker som bägare, etc. Att härda läder med vax eller beck är alltså vad jag kan förstå "tidsenligt" nog (dock är det ju också frågan om vilken "tid" vi menar?) beträffande tillvägagångssättet - sen är det frågan om vad man gjort för pryttlar med det.
Lasse C

Inläggav Joakim K » 10 oktober 2003, 06:55

Ahhh ... I det fallet går jag bara efter vad jag har läst på nätet...

Tror som sagt inte att någon sitter inne med hela sanningen. Det dräller ju inte av härdade läderdelar till rustningar...

Men eftersom de hade både vax och läder samt onekligen visste hur man härdar så skulle det inte förvåna mig om man vaxhärdade.
De analyser jag har sett har mest baserat sig på vad folk skrev på diverse ställen på medeltiden, och då framförallt ordvalen i beskrivningarna... Och eftersom de ju sällan skrev hela sanningen så... ja...

Förresten... Beck? Blir det härdat då? Eller bara vattentätt?

Bra kommentar om VILKA pryttlar... Säger man härdning av läder tänker jag automatiskt på skydd. Men givetvis fanns det ju civila saker som det är intressant att härda...
Joakim K

Inläggav fardäng » 10 oktober 2003, 08:18

Jag har gjort lite saker i vattenhärdat läder (underarmsskydd, "smycken" o.dyl.), men är långt ifrån någon expert, såhär har jag gjort hursomhelst:

Vid härdning krymper alltid lädret något, gör därför en liten testbit för att se hur mycket just ditt läder krymper (detta kan dock variera mellan olika delar från samma hud). Pröva gärna olika tidsintervaller.

Skär ut det du skall härda (kom ihåg att göra lite större p.g.a. krympningen).

Värm vatten till cirka 80 grader (det går att ha varmare, men då har man mindre marginal).

Stoppa ned lädret i vattnet, efter ett tag kommer det att "bubbla". Ju längre det är i vattnet, ju hårdare blir det, men krymper också mer. Det läder jag nyttjat från Slöjddetaljer krympte ungefär 5% om det låg i 10-15 sekunder och hade då fortfarande kvar lite flexibilitet. Längre tid gav hårdare ("plåthårt") läder, men det krympte betydligt mer, uppemot 20%. Lädret mörknar också vid härdningen.

När man tar upp det är det ytterst formbart ett tag (ett par minuter), man kan sträcka det något, böja, vrida etc innan det börjar stelna. Om man vill ha mer komplicerade saker är det lämpligt att gjort en form att sätta fast det i. Sedan är det bara att låta det torka. Under torkningen kommer lädret att dra sig en smula och det blir ofta lite bubbligt, det är alltså svårt att få en perfekt jämn yta.

Detta är allt jag kommit fram till via experiment hemma, vaxhärdning har jag inte alls prövat. Jag är dock nyfiken på vad andra kommit fram till.
fardäng

Inläggav Lasse C » 10 oktober 2003, 08:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Joakim K</i>

Ahhh ... I det fallet går jag bara efter vad jag har läst på nätet...<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Som någon sade en gång: Nätet är som ett nygödslat jordgubbsland - det finns en del goda bär, men det ligger rätt mycket skit runt omkring! [;)]

Förresten... Beck? Blir det härdat då? Eller bara vattentätt?
Bra kommentar om VILKA pryttlar... Säger man härdning av läder tänker jag automatiskt på skydd. Men givetvis fanns det ju civila saker som det är intressant att härda...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Har inte provat beck, och bara testat vaxhärdning praktiskt vid något tillfälle, men läste in mig lite på det efter det. Använder man smält beck skall man få samma härdningseffekt som med vax, ja.

De fynd som gjorts handlar tydligen mycket om bägare från värdshus. De gick ju inte sönder när de åkte i golvet, och blev de buckliga kunde man värma om dem och "buckla tillbaks". Vaxhärdat läder blir ju inte <b>hårt</b> utan mer vad man kan kalla "seghärdat", ungefär som en modern halvhård plast.

Vad jag skulle kunna tänka mig som en idé till skydd är att härda s k rårandsläder, även kallat ortopedläder. Det är inte genomgarvat, utan den mittersta 1/3, ungefär, är råhud. (Vått kan det formas nästan hur som helst, och när det torkar blir det formstabilt och ganska hårt, jag har gjort en del knivslidor i det - kräver en del jobb men blir jättebra.) Jag föreställer mig att härdat ortopedläder borde bli några snäpp hårdare och starkare än om man härdar vanligt läder. Ortopedlädret är tyvärr dyrt som fanken... [:(!]

Vad gäller vaxhärdning skall vi för övrigt inte glömma en detalj: Bivax var under medeltiden dyrt. Svindyrt.

LC
Lasse C

Inläggav Joakim K » 10 oktober 2003, 10:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Som någon sade en gång: Nätet är som ett nygödslat jordgubbsland - det finns en del goda bär, men det ligger rätt mycket skit runt omkring!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är jag fulltständigt medveten om... Men det dräller inte av dokumentation i övrigt om just det ämnet... Så man får ta allt med en nypa salt.
Joakim K

Inläggav Ragnar » 10 oktober 2003, 15:57

Håller just på med skinngarvning, och ska snart testa på att härda läder, eller förlimma som det heter, tror jag,
då lädret eller skinnet förlimmas vid kontakt med vatten över 30 grader.

/Ragnar
Ragnar

Inläggav Eirich » 10 oktober 2003, 16:34

Jag har gjort både och. Kvaliteten på lädret är avgörande för resultatet. Jag har bla härdat ett skrivetui, ett par koger och ngra vattenflaskor med vax. Det blir mkt bra. Jag smälter vaxet i ett vattenbad, penslar på föremålet jag skall härda och sedan för jag det över en värmekälla (spisplatta, värmepistol eller dy.) så att lädret suger åt sig vaxet. Sedan håller jag på så tills det att lädret är mättat eller jag är nöjd med lädrets styvhet. vad gäller vattenhärdning så har jag endast använt det då jag gjort pistolhölster (inte så historiskt kanske). Men då har jag blött ner lädret i hett vatten och sedan format det över en läst. När det sedan torkat behåller det formen mkt bra.
Eirich

Inläggav BEHN » 18 november 2003, 23:49

Hej jag har hört om att man kokar klövar m,m så man frigör ett lim som förövrigt är samma som man i uppvärmnt tillstånd limmar gamla möbler med om man låter skinnet koka med under en tid vid sådan limtillverkning så blir det nässtan helt stummt dvs sten hårt och påverkas mkt lite av av vatten inte förrän man värmer det igen. Detta hört av en dansk för 20 år sedan då han fick grävlingskinn av mig till sina knivslidor.

Redigering:
Tog bort den gamla texten med 100% versaler.
/Angus
BEHN

Inläggav Sara Lundström » 19 november 2003, 00:45

Om du stänger av Caps Lock blir det lättare att läsa vad du skriver. ANNARS VERKAR DET SOM OM DU SKRIKER. Bara ett tips. :)
Sara Lundström

Inläggav BEHN » 19 november 2003, 21:53

Ursäkta det var inte min mening att skrika. slarv?
BEHN

Inläggav Angus Maciomhair » 20 november 2003, 07:26

Behn, är du säker på att det var gamla klövar man skulle koka?
I ett avsnitt om lim i TBB anger författaren att det <i>inte</i> går att framställa lim av klövar då detta är fel typ av proteinstruktur. Likaså går det inte att koka lim på naglar då dessa innehåller samma felaktiga proteinstruktur, tror även att silke ingick i gruppen "inte koka lim på".
Jag har inte haft möjlighet att testa själv då jag varken har tillgång till klövar eller silke i större mängder. Nagellim får bli ett projekt för 2004. Tidigare har jag provat hud (svål från gris) och kasein (minimjölk) och det har fungerat alla tiders.
Ha det...
/Angus

PS. Med anledning av ditt Caps Lock-inlägg: Om du vill kan du redigera gamla inlägg. Klicka på papper & penna-ikonen (till höger om emailikonen) så får du upp inlägget i samma typ av fönster som när du skriver ett nytt inlägg. DS.
Angus Maciomhair

Inläggav Federiko » 9 februari 2004, 18:02

Asså, jag har kommit över ett stycke läder som jag ska härda.... Lajvsammanhang ni vet, jag blev nog lite men inte så mycket klokare av forumet ovan.
Skulle uppskatta om någon ville skriva ett lite mer detaljerat inlägg om saken.
Tack
/Bäck
Federiko

Inläggav Angus Maciomhair » 9 februari 2004, 19:20

Vad är det du vill ha reda på som inte har framgått ?
Det finns fler trådar om härdat läder. Du hittar dem [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=870"]här[/url] och [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=610"]här[/url].
Enklast är att använda forumets sökfunktion (även om 'läder' är vanskligt att söka på eftersom det ger träffar på k<i>läder</i> etc., bättre är då att söka på 'härdat') eller ställa om så att du ser alla trådar och traggla igenom alla sidor under läderforumet.
Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Nästa

Återgå till Läderhantverk och skor