Hårigt skinn

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Hårigt skinn

Inläggav thebastard » 17 juli 2003, 15:55

Tänkte höra om det är nån som vet om man kan ta bort håret från en hud på nått lämpligt sätt? Skinnet är alltså garvat å så, men jag skulle vilja använda det utan hår...
thebastard

Inläggav UrsusRex » 17 juli 2003, 18:26

Bajs kiss och bark är receptet[xx(] Har det nånstans i gömmorna. Men det finns säkert bättre alternativ! Moderna metoder med kemikalier tex Läste i en jakt tidning för ett tag sedan att de börjar komma ut "gör det själv kit" Det kitet de testade gav inget vidare resultat men det var bra mycket billigare än konservatorn! Så mitt tips är hör med jakthandeln.

MVH
Björn
UrsusRex

Inläggav Ny Björn » 19 juli 2003, 09:28

Beredda pälsskinn kan vara ganska svåra att göra något med - det är liksom meningen att håren skall sitta kvar - speciellt om de är beredda med moderna kemikalier...

Om det inte är viktigt för dig att ha en fullständig narv så kan du alltid raka av håren och skrapa bort rötterna - men snyggt? Njaej - det blir det inte.

Pyrning med höns & hunddynga funkar på råa skinn och ev på naturgarvade skinn som inte härdat. Stinker som F-N men fint blir det.

/N B
Ny Björn

Inläggav thebastard » 19 juli 2003, 10:42

misstänkte att det inte skulle funka så bra... men jag tänkte att det skadar ju inte att fråga. :)
thebastard

Återgå till Läderhantverk och skor