[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Cider?

Cider?

Ett forum om matlagning i historisk tid, och återskapandet av detta.

Cider?

Inläggav Joakim K » 26 november 2003, 14:07

Eftersom inte alla där hemma är så förtjusta i vare sig öl eller mjöd [:(] så har jag funderat på att göra lite cider istället.

Någon som har erfarenhet av det och kan komma med lite tips?

Någon som kan något om historien kring cider? Jag misstänker att det har funnits länge nere på kontineten, men här i sverige? Kan inte komma på att jag har sett någon hänvisning till det, men vem vet vad munkarna hade med sig...
Joakim K

Inläggav Angus Maciomhair » 26 november 2003, 14:27

Det finns en bok på svenska som jag tror heter "Ciderboken", minns tyvärr inte författarna i nuläget och jag kan inte hitta den någonstans online heller [:(], kan man få tag på den är den dock bra. Den innehåller lite enkla ritningar på pressar och recept för cider, både rena äppeldito och blandat med andra frukter. På engelska finns bl.a. "Cider, Hard and Sweet: History, Traditions, and Making Your Own" av Ben Watson som verkar bra, den står på min önskelista över böcker. Sedan finns "Cider: Making, Using and Enjoying Sweet and Hard Cider" av Lennie Proulx som jag varmt rekommenderar, speciellt för de som planerar att odla sina egna äpplen.
Jag vill bestämt varna för "Making the Best Apple Cider" av Annie Proulx [}:)] Ett tunt häfte som till större delen är inriktad på amerikansk cider (dvs. det vi kallar äppeljuice) med väldigt knapphändiga instruktioner om jäsningen.

Vad gäller processen så är den i uppstolpad form så här:
<ul><li>Plocka äpplen (ingen fallfrukt) </li><li>Låt dem ligga och svettas ett par dagar </li><li>Krossa dem </li><li>Pressa ur musten </li><li>Primärjäsning </li><li>Malolaktisk jäsning </li><li>Lagring </li><li>Njutning </li></ul>

Den malolaktiska jäsningen är inget måste men den omvandlar maleinsyra, som är ganska kärv, till mildare mjölksyra.

Vad gäller ciderhistoria så har jag tyvärr ingenting att komma med.
Lycka till...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Joakim K » 26 november 2003, 15:21

Det mest intressanta (kan ju diskuteras [:p]) apropos historia som jag har sett är när pressen uppfanns. Om inte mitt minne sviker mig och blandar ihop århundraden så var det 1200-talet. Även om folk har jäst det mesta redan innan det så förenklade det ju onekligen hanteringen.
Joakim K

Inläggav Angus Maciomhair » 26 november 2003, 15:40

Sedan är ju frågan <i>vad</i> man pressade, men när det gäller framställning av allehanda rusdrycker brukar människans uppfinningsrikedom komma fram som bäst så det är alls ingen omöjlighet. Och ja, pressen förenklar det hela avsevärt. Jag vill minnas att man kort går in på ciderhistoria i "Ciderboken" men det kändes som ganska svepande och utan några bra källhänvisningar. Ska kolla upp det vid tillfälle, om drygt en vecka eller så.

På tal om litteratur så var temat i Sista numret av [url="http://www.shbf.se/"]SHBF[/url]s tidning Hembryggaren just cider. Gamla nummer kan beställas via hemsidan.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Arild Krake » 26 november 2003, 16:29

I tidningen [url="http://www.alternativ.nu/ater/bestall.html"]Åter[/url] (en gröna vågen tidning) nummer 3/01 fins det en artickel om cider och de har en artickel om ölbryggning i nummer 2/03, den senare har jag doch inte läst. Tidningen är klart läsvärd och det finns många bra articklar i den.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Angus Maciomhair » 29 december 2004, 16:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

... ciderhistoria i "Ciderboken" men det kändes som ganska svepande och utan några bra källhänvisningar. Ska kolla upp det vid tillfälle, om drygt en vecka eller så.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu när det har gått "en vecka eller så" har jag snubblat över tråden och släpade min lekamen till bokhyllan. "Ciderboken" surrar mest kring 1800-tal och framåt men nämner <i>Red Streak</i> som en mycket bra äppelsort och att den fanns under 1600-talet. Vidare finns en bild på ett träsnitt ur John Worlidges "Vinetum Britannicum" (1678) som visar tre män som sköter en fruktkvarn.
En del recept var hämtade ur boken "Ekonomisk handbok, del 1" (1830) av Gustava Schartau. Tyvärr har författarna valt att inte publicera grundreceptet på cider ur boken utan endast div. smaksättningar. Ett av recepten hämtade ut Schartaus bok bär titeln

"<b>svensk cider för 200 år sedan</b>
Den pressade musten av 1 1/2 tunna äpplen lemnas tvenne dygn betäckt i lagom varmt rum, då sex stekta, i färsk jäst doppade äpplen ikastas, hvarefter karet öfverhöljes. Efter tre dygn upptagas dessa äpplen och nya ditläggas, varpå karet lemnas några timmar öppet, och sedan åter betäckes till 3:dje dygnet, eller allt efter som man finner musten fulljäst; den öfver ytan varande jästmassan borttages med en sikt, och cidern fylles ej för fullt på passande fat, som tredje dagen sprundas. Efter 3:ne veckor omtappas cidern på ett annat fat, och förnyas denna omtappning åter efter 14 dagar, då fölljande, förut kokade komposition tillblandas. På 1 # , öfver elden brynt socker hälles efter hand 1 kanna franskt vin, som kokats med skalet av 4 citroner och något husbloss, tills detta senare är fullkomligt upplöst."

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav eskimonika » 30 december 2004, 10:22

Enligt Ciderboken:

Fanns cider riktigt tidigt, och cideräpplena odlades fram under medeltiden. Normanderna tog med sig metoden till England, och den blev mycket populär. Till exempel fick lantarbetare ut en del av lönen i cider. I Sverige var det munkarna och nunnorna som testade (naturligtvis) men det blev aldrig etablerat här. Vanligt pack som du och jag hade dessutom inte ens äppleträd hemma förrän på 1800-talet.

Jag har ciderboken hemma just nu för att jag håller på att göra cider. Jag har dock fuskat och gjort den på vanlig äpplejuice från affären - om mamma och pappa får mycket äpplen nästa år också kanske det blir en sats riktig cider. Jag kan rekommendera Ciderboken, den är både intressant och användbar. Och finns på biblioteket. Ett besök på http://www.bryggforum.com kan också vara användbart. Mycket oseriösa inslag på forumet, men mycket användbart också. Cidergrejerna finns under "Vin på bär och frukt"

Tips från mig (men jag har bara gjort en sats och den är inte ens färdiglagrad än): gör förkultur på jästen så att du ser att den inte legat och dött i affären. Om du inte har något emot kemikalier, håll koll på jäsningen och avbryt när du fått en lagom alkoholhalt - annars blir smaken tunn och spritig.
Lycka till!
eskimonika

Inläggav Joakim K » 30 december 2004, 11:58

Har (numera) en engelsk bok som delvis är helt ok. Real cidermaking on a small scale. Av Michael Pooley & John Lomax. Engelsmän ... Säger allt ;-)

Första omgången cider står just nu och lagrar i arbetsrummet där hemma... Ska bli kul att smaka i vår! Gjord på äppelmust inköpt i kivik.
Joakim K

Inläggav Rin » 30 december 2004, 11:58

Lite lustigt är det att både Angus och eskimonika har citerat Ciderboken utan att få ur sig författarnamnet... ;-)

Ciderboken är skriven av Stefan Dehlén och Lena Israelsson och eftersom den har dryga femtio år på nacken ger jag inte mycket för chanserna att hitta den i en bokhandel, snarare ett antikvariat.
Men man kan ju alltid söka på Libris och se om den finns på en bibliotek i närheten, annars går det ju att fjärrrlåna eftersom sammanlagt 17 bibliotek i Sverige har den.
Rin

Inläggav Angus Maciomhair » 30 december 2004, 17:29

I mitt ex. av ciderboken står ingenting om tidigare upplagor samt att den är tryckt 1997, <i>däremot är båda författarna födda 1950</i>. Jag köpte mitt exemplar på bokrean år 2000 och om jag inte minns galet har den varit med på rean varje år sedan dess, så svår att få tag på borde den inte vara. Vad jag gav för den har jag inte en susning om men 50-100:- borde täcka in sanningen.

Jocke: jag kommer över (i vår när cidern är klar?) och sätter dräggelfläckar i din nya bok, har själv varit på väg att köpa den vid några tillfällen men prioriterat ner den.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Joakim K » 30 december 2004, 22:03

Vissa böcker finns det en sån där betingad reflex att köpa när man råkar se dem!

Cidern är nog klar när det inte finns nåt annat i huset att dricka ;)
Ska bli intressant att se vad som blir av den...
Joakim K

Inläggav Rin » 31 december 2004, 13:40

Angus: Oups... Det är jag som inte kan läsa ordentligt. Självklart är det författarna som är födda 1950, inte boken som är tryckt då... My bad...
Rin

Återgå till Historisk mat