Bra eller dålig?

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Inläggav Space » 17 februari 2004, 18:46

Du tror inte att det fanns en anledning till att det fanns skomakare på medeltiden? Om vem som helst kunde knåpa ihop ett par bra skor så skulle väl folk ha gjort det?
Jag har försökt sy ett par skor men dom gick inte att gå i [:(]
Alrik...om jag fixar lädret till två par skor och du syr dom så kan vi ta varsitt par [:)]
Space

Inläggav Arild Krake » 17 februari 2004, 19:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Space</i>

Du tror inte att det fanns en anledning till att det fanns skomakare på medeltiden? ...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det fanns även skräddare på medeltiden och ändå så syr nästan alla i hobbyn sina egna kläder. Det fanns under medeltiden regler på att vem som fick ägna sig år olika sysslor. För mer information om det senare är boken "Skrå stad och stat" en bra källa.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Space » 18 februari 2004, 19:19

Såvitt jag har förstått det så sydde vanligt folk sina egna kläder (dvs kläderna syddes av någon i familjen/hushållet) men man köpte sina skor...Har jag fel?
Space

Inläggav Arild Krake » 18 februari 2004, 19:56

Jupp.
Första gången skräddar skrå omnämns i bevarade handlingar från Stockholm är år 1356.
Första gången skräddar skrå omnämns i bevarade handlingar från Malmö är år 1353

Informationen kommer ifrån "Skrå, stad och stat" 1991.

Ludvig

Jag skrev tidiggare "skomakar skrå" här ovan av gammal vana men det är nu rättat till skräddare. Hoppas att det nu är mer lättförståeligt.
Arild Krake

Inläggav Johan Käll » 19 februari 2004, 07:39

Det har nog alltid funnits en blandning mellan professionell tillverkning och 'husflit'. Om du kunde tillverka dina egna skor gjorde du säkert det. Om vi klarar av att tillverka ett par så kunde nog de som levde i en tid då hantverket var mer nävarnde i det dagliga livet på gården det med.

Visst var det reglerat vem som fick göra vad, men det gällde om man skulle sälja sina saker. Du fick väl göra vad du ville till dig själv å ditt hushåll. Skråstadgar fanns väl bara i städer med? De flesta levde dock på landet under dennna tid. Städer hade vi inte många.
Johan Käll

Inläggav Arild Krake » 19 februari 2004, 11:26

På malmerna runt Stockholm fick man inte ägna sig åt hantverk. Det fanns någonting som hette frimil och det innebar att det inte fick före komma hantverk en mil ifrån staden.
Frimilen utökades senare (skiftet 1500-1600) till 4 mil utanför städerna och en sorts hantverks punkter upprättades i obyggder där det inte fanns några städer. Utanfär dessa fick ingen ägna sig år hantverk till försäljning.

Ludvig

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Ananke » 19 februari 2004, 15:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Informationen kommer ifrån "Skrå, stad och stat" 1991.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vem har skrivit boken, och var kan man få tag i den? Akademibokhandeln, någon institution, eller i vanlig bokhandel?

MVH,
/Ananke
Ananke

Inläggav Arild Krake » 19 februari 2004, 20:40

Bokens hela namn är "Skrå,stad och stat Stockholm, Malmö och bergen ca. 1350-1622" den är skriven av Dag Lindström och är utgiven av Textgruppen i uppsala AB. Jag har inte en aning om vart man kan få tag i den, mitt ex är innförskaffat i ett antikvariat. Jag vill bara tillägga att skrån är kul.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Ananke » 19 februari 2004, 21:11

Tack!

Den låter väldigt intressant. Jag ska se om jag kan få tag på den!

MVH,
/Ananke
Ananke

Inläggav Marilyn » 13 mars 2004, 17:33

Efer jag har läst detta vet jag inte riktigt vad jag ska sätta på fötterna i sommar, jag ska till gotland och det kanske blir barfota då.. :/
Marilyn

Inläggav Karin » 13 mars 2004, 19:00

Om du bläddrar runt lite här på forumet hittar du info om var man kan köpa medeltidsskor. Jag tror att det också finns info om hur man syr skor. Använd search-funktionen i övre högra hörnet.

Om du har ont om tid och pengar tycker jag att barfota är en bra idé, och så kan du ha något diskret på fötterna där det inte är lämpligt att gå barfota. Din långa klänning kommer väl att dölja det mesta?

Karin
Karin

Inläggav Marilyn » 13 mars 2004, 19:34

joo exakt.. :P Det är det som är en av fördelarna med långa klänningar...

/Marilyn
Marilyn

Inläggav Emoni » 13 mars 2004, 22:25

Jag syr mest kläder från flamländska 1300- och 1400-talet och det är ganska dyrt att skaffa skor som passar alla olika kläder. Finns det någon sko som passar hyfsat under större delen av den perioden?
//Emoni
Emoni

Föregående

Återgå till Läderhantverk och skor