[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Klänning ca 1450

Klänning ca 1450

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Klänning ca 1450

Inläggav Linda Kjell » 2 mars 2005, 20:15

Nu har jag fått för mig att göra en klänning efter denna bild av [url="http://gallery.euroweb.hu/art/w/weyden/rogier/12stjohn/3john1.jpg"]Roger van der Weyden[/url]. Men så har vissa frågor angående konstruktionen uppstått eftersom surcouten täcker över klänningen.

Första problemet är urringningen. Det ser ut som den är delvis täckt av en sjal, ungefär på samma sätt som bilden [url="http://gallery.euroweb.hu/art/w/weyden/rogier/16portra/10woman.jpg"]här.[/url] Och så formen på den. Kan det vara rund eller fyrkantig?
En annan sak jag undrar över är snörning/knappar. Tittar man nog i surcoutens urringning ser det inte ut att vara några knappar där. Även på andra bilder som jag har tittat på från samma period verkar det som om klänningarna inte hade knappar (nu kan det också bero på lata konstnärer). Snörning i sidorna funderade jag på efter att ha tittat på en annan [url="http://gallery.euroweb.hu/art/w/weyden/rogier/17other/3visitat.jpg"]målning[/url] av ovanstående konstnär (damen i orange klänning).
Även ärmen funderar jag på, särskilt när man inte ser något. Vilket kan vara troligast, snörning eller knappar?

Någon som har något bra förslag? Min stackars sambo håller på att få gråa hår i förtid av allt mitt funderande[;)]
Linda Kjell

Inläggav Emoni » 3 mars 2005, 09:16

Det kan ju också vara så att den syddes ihop efter att man tagigt på sig klänningen. En något krångligare variant när man inte har tillgång till en kammarjungfru.
Jag rekomenderar annars en titt på dessa bilder:
http://gallery.euroweb.hu/art/w/weyden/ ... eposit.jpg (tjejen längst till höger med grön klänning och röda ärmar)
http://gallery.euroweb.hu/art/w/weyden/ ... evens3.jpg (den röda)
Hoppas det hjälper lite att se klänningen ur fler vinklar,
Emoni
Emoni

Inläggav eskimonika » 3 mars 2005, 09:40

Jag tycker att det ser ut mer som en tunn fin särk som syns lite i halsringningen, gick det an på den här tiden eller var det fult att visa underkläderna? Snörning i sidorna skulle jag inte tveka på, men den ska nog gå ihop helt om inte du också är med barn (och i så fall måste du säga till så att vi kan börja sy en liten spexuniform). Att klänningen inte har knappar kan bero på att överklänningen ska ligga snyggt över, snörning är betydligt smidigare.
eskimonika

Inläggav Karin » 3 mars 2005, 10:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Linda Kjell</i>

Nu har jag fått för mig att göra en klänning efter denna bild av [url="http://gallery.euroweb.hu/art/w/weyden/rogier/12stjohn/3john1.jpg"]Roger van der Weyden[/url].
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu måste jag vara besvärlig och säga att den här typen av klänningar, med guldband och massa flärpar och omotiverade tygstycken, brukar anses som en medeltida sorts fantasykläder. De finns, så vitt jag vet, bara på religiösa motiv och många här på forumet har fört fram åsikten att konstnären målade en konstig klänning för att visa att händelsen utspelade sig för länge sedan.

De andra klänningarna som både du och Emoni har hänvisat till tycker jag däremot känns troliga, men de har ju inte de roliga ärmarna och guldkanterna.

När jag har sagt det här känner jag mig jätteelak som kanske förstör för dig, men när du har mer fakta kan du ju ta ställning själv.

Karin
Karin

Inläggav Linda Kjell » 3 mars 2005, 12:28

Emoni>> Kammarjungfru? Nejdå, man tvingar närmsta person att sy ihop klänningen[;)] Dock är ju snörning en bra kompromiss, det finns tillfällen då man är ensam.

Karin>> Ingen fara på taket, avsikten (som jag borde ha nämnt) är ingen prettohistorisk dräkt utan något mellan standardlajv och historiskt, och det primära användningsområdet kommer bli på lajv. Kan man använda den i andra sammanhang så är det bara ett plus[:)] Men då är ju problemet hur mycket man ska lita på bilder, min första placering på den dräkten var ca 50 år tidigare än målningen. Sedan kan man roa sig i det oändliga med att jämföra med andra dräkter, men redan nu snurrar det i huvudet av all information. Dock har jag funderat på att ersätta guldbanden med päls kring ärmarna, och lämna ringningen och fållen odekorerade, alltså lite som den orange klänningen.
Kanske dags att uppdatera skoltyskan och läsa artikeln "Bilde als Quelle".

Eskemonika>> Nej, inga små spexuniformer är på gång ännu. Tjata på några andra istället[:p]
Linda Kjell

Inläggav Karin » 3 mars 2005, 15:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Linda Kjell</i>

Första problemet är urringningen. Det ser ut som den är delvis täckt av en sjal, ungefär på samma sätt som bilden [url="http://gallery.euroweb.hu/art/w/weyden/rogier/16portra/10woman.jpg"]här.[/url] Och så formen på den. Kan det vara rund eller fyrkantig? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har alltid trott att det är en v-ringad särk som sticker upp ur klänningarna, men den senaste tiden har jag sett bilder (t.ex. den här http://www.uvm.edu/%7Ehag/sca/15th/vosp121.jpg) som tyder på att det kan vara en sorts sjal i alla fall. Jag vet inte.

Eftersom den delen av urringningen man ser är rak är nog hela ringningen fyrkantig som här http://www.uvm.edu/%7Ehag/sca/15th/ainsworthgdp127.jpg .

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
En annan sak jag undrar över är snörning/knappar. Tittar man nog i surcoutens urringning ser det inte ut att vara några knappar där. Även på andra bilder som jag har tittat på från samma period verkar det som om klänningarna inte hade knappar (nu kan det också bero på lata konstnärer). Snörning i sidorna funderade jag på efter att ha tittat på en annan [url="http://gallery.euroweb.hu/art/w/weyden/rogier/17other/3visitat.jpg"]målning[/url] av ovanstående konstnär (damen i orange klänning).

Den här typen av mellanklänningar på 1400-talet verkar oftast ha snörning fram. På en del klänningar sitter snörningen på insidan så att den inte syns. Istället för att göra hål för snörningen rakt igenom tyget syr man fast ringar eller öglor precis innanför kanten. Sedan snörar man i de ringarna och tyget lägger sig över och döljer snörningen.

Knappar på tighta klänningar känns mer som om det hör hemma på slutet av 1300-talet.

Bilderna är från den här trevliga hemsidan om 1400-tals-klänningar: http://www.uvm.edu/~hag/sca/15th/ .

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 4 mars 2005, 11:52

Den där "sjalen" är ett speciellt litet plagg som bara täcker över axlarna och urringningen, fick jag lära mig när jag läste dräkthistoria. Den hade ett alldeles eget namn också, som jag självklart inte kommer ihåg (eftersom jag är så fast i 1300-tal just nu). Jag kan kika i mina anteckningar när jag kommer hem och se om jag hittar vad den kallades/kallas.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Karin » 4 mars 2005, 15:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Den där "sjalen" är ett speciellt litet plagg som bara täcker över axlarna och urringningen, fick jag lära mig när jag läste dräkthistoria. Den hade ett alldeles eget namn också, som jag självklart inte kommer ihåg (eftersom jag är så fast i 1300-tal just nu). Jag kan kika i mina anteckningar när jag kommer hem och se om jag hittar vad den kallades/kallas.

/Vix.

O, vad kul med någon som vet att det är en sjal. Vet du någonting mer om den?

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 5 mars 2005, 21:31

Hoppas inte för mycket [;)]...

Jag har än så länge inte hittat mina anteckningar - men jag har googlat runt och försökt minnas vad vår föreläsare sa och jag har kommit fram till att hon nog talade om det som på engelska kallas "partlet" och som var vanligt under 1500-talet. I Websters Dictionary från 1913 beskrivs en partlet så här:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> A covering for the neck, and sometimes for the shoulders and breast; originally worn by both sexes, but laterby women alone; a ruff.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag hittade [url="http://www.margospatterns.com/losmocks.htm"]den här[/url] mönsterteckningen på en elisabetansk partlet.
Enligt de websidor jag hittade (sök på google på "partlet") är det ett 1500-talsplagg, ofta med en liten krage, som kunde sitta antingen innanför och ovanpå klänningen beroende på var och när det begav sig.

Jag vet inte om "sjalen" vi ser i urringningarna i länkarna ovan är någon sorts tidig variant av partlet, eller något helt annat; det här är mycket senare i historien än de dräkter jag hittills har intresserat mig för... Någon som är mer hemma på elisabetanskt också har förmodligen bättre svar än jag... Eva Andersson?

Men jag är rätt säker på att vår föreläsare kallade även sjal-saken (utan krage) för partlet. Om det sedan är korrekt eller ej låter jag vara osagt.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Emoni » 6 mars 2005, 02:24

Det som vanligtvis menas med partlet kan beskådas[url ="http://www.wga.hu/art/a/aertsen/marketst.jpg"] här [/url]
(det är den svarta prylen som kan liknas vid en fuskolle, under den har hon en likande vit med en pliserad kant på kragen. den vita och svarta är alltså två partlets som bärs ovanpå varandra. Det vore ju synd om man frös om lilla halsen i den gassande flamländska sommarsolen ;-) [url="http://www.wga.hu/art/b/beuckela/market_w.jpg"]Här[/url]kan man se en sådan vit linnepartlet. En sorts utveckling och "försnyggning" är den senare varianten som oftast ses på engelska tudorkvinnor. [url="http://www.metmuseum.org/Works_Of_Art/viewOnezoom.asp?dep=11&zoomFlag=0&viewmode=1&item=49%2E7%2E32"]Här[/url] är det dock en flicka från nederländerna.
Jag har tidigare tänkt på att sjalen från mitten av 1400-talet skulle kunna vara en början på denna utveckling. Det skulle vara roligt att höra om någon vet något säkert.
//Emoni
Emoni

Inläggav Linda Kjell » 14 mars 2005, 14:54

Tackar för hjälpen, jag blev lite klokare och har ett hum om hur jag ska göra[:)]
Linda Kjell

Återgå till Kläder och textila hantverk