Rustning endast på vänster arm?

Detta forum är till för diskussioner kring rustningar och andra skyddsvapen, t ex sköldar.

Inläggav Martin Skoog » 17 augusti 2005, 12:30

Nja, alltså, en fänika brukade normalt delas in i 5 hopar, varav den femte normalt utgjordes av den verlorade. Inte med det sagt att hoparna var lika stora, vilket jag reflex-artat antog. Det där är liksom sånt man snappat upp för många år sedan, och sedan aldrig riktigt problematiserat vidare. Fast å andra sidan så är det också i princip den bilden som Miller målar upp i The Landsknecht och jag inte minns fel(därmed inte sagt att Osprey-böckerna är några facit hehe). För ett par år sedan klämde jag mig igenom delar av en tysk bok från förrförra århundradet på KB, som, hade titeln "Der Landsknechte" eller något liknande, i vilken ungefär samma framställning gjordes som den Miller presenterar om fänikornas sammansättning.
MEN... för att bena ut denna gordiska knut av ält så skall jag slå upp ordet omgående. Troligen består svaret i en kompromiss mellan våra idéer.

Återkommer.

Mvh Martin
Martin Skoog

Inläggav Todd » 17 augusti 2005, 12:52

Martin,

Boken man vill ha:
Sebastian Franck: Chronica des gantzen Teutschen lands, Bern 1539, han var med när det begav sig

Mitt intresse i detta är även om företeelsen fanns tidigare, jag har mailats med Gerry Embelton vilken nämnde att,forlorade hopar även användes under 1400 talet, det ser ut som taktiken uppkom när schweizarna återinförde pikformationerna på slagfältet. Han nämnde även att en svart flagga användes vids sidan om den mer traditionella blodsfanan.

Det vore intessant att veta hur det förhöll sig.

Hade ni det bra i Beseno?

Ha det gott
Todd
Todd

Inläggav Martin Skoog » 17 augusti 2005, 14:46

Appropå Erik XIV något senare organisation av den svenska hären skrivs på en sida jag hittade när jag sökte:

Infanteriets stridsenhet var fänikan vars 525 man indelades i "slaktordningen" och "förlorade hopen".
"Slaktordingen" bestod av 315 man i en fyrkant 15 man djup och 21 man bred. (171 pikenerare, 54 hillebardiärer och 90 skyttar.)
Den "förlorade hopen" bestod av totalt 210 man i två "kvarter" som antingen rörde sig på 21 mans djup och 5 mans bredd eller på 5 mans djup och 21 mans bredd. Med största säkerhet har delar av den förlorade hopen även fallit ur den slutna ordningen för att i spridd ordning kunna utnyttja terräng bäst när man skärmytslade med fienden. I den "förlorade hopen" fanns 20 pikenare, 22 hillebardiärer, 42 rondassiärer och 126 skyttar. (Rondassiären var utrustad med sköld (rondass), bältesrör (pistol) och spetsigt "degen" (stötsvärd).

Detta är alltså i princip det intryck jag fått av hur fänikorna var organiserade även tidigare, även om min uppfattning är att fänikorna var något mindre ca 425 man under dem "klassiska" landsknekteran.

Jag slogs också av tanken på att les enfants perdues säkert har rötter i 1400-talet. Rent strukturellt har ju landsknektsarméerna i princip exakt samma utseende som de schweiziska arméerna under senare delen av 1400-talet. Vad Maximilian o Frundsperg gör är ju egentligen bara att de lägger till alla de organisatoriska fördelar som den burgundiska armén hade under hans svärfars sista bittra år - det bästa av två världar! Säkerligen finns förlorade hopar med vid t.ex. Granson och där det ju skärmystlas rätt mycket, och den Schweiziska hären tidvis förefaller operera nästan självständigt, som vore hela förtruppen en stor förlorad hop hehe.

Detta borde ytterligare ältas. Mycket intressant att se hur långt tillbaka rötterna kan spåras på de förlorade hoparna.

Beseno var helt underbart. Tyskarna drog ned intrycket genom att vara untermenschen utrustningsmässigt, men fästningen och italienarna var underbara. Mycket pangpang hela helgen.
Hur vore det om du tog med dig bössan och följde med nån gång? Du ska få se bilder från förra helgen så kommer du inte kunna motstå...
Martin Skoog

Inläggav Todd » 17 augusti 2005, 15:09

Martin,

Hmm, Erik XIV den svenska hären år 1559, njaa inte direkt landsknekt men ändå intressant.

Här finns några väldigt bra artiklar på tyska om själva landsknekts organisationen:

http://de.wikipedia.org/wiki/Landsknecht#Organisation

http://www.kriegsreisende.de/neuzeit/schwarze-garde.htm

http://www.kriegsreisende.de/neuzeit/italien.htm

Men ingen av dem tar upp storleken på den förlorade hopen, den verkar som sagt ha varit godtycklig och baserad på omständighterna samt hur många straffade, våghalsar och "lott vinnare" som fanns att tillgå.

Jag håller med om dina antagen rörande det senare 1400 talet.

Och visst skall det grävas mer i denna hög, jag har fått för mig att om man får tag i ett faximil av Sebastian Franck: Chronica des gantzen Teutschen lands, Bern 1539, så löses en hel del funderingar.

Jodå tanken har slagit mig mer än en gång specillet som Kapten är en av mina närmare vänner, och jag alltid har varit väldigt intresserad av företelsen. Men som sagt för mig är det förnärvarande 95% 1400 tal och 5% 1800 tal. Men jag ser mycket fram emot att se bilderna.

Ha det gott
Todd
Todd

Föregående

Återgå till Rustningar