<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
Förhistoriska Guldrustningar??? Var återfinns dessa guldrustningar, låter hiskans dyrt att göra dem i 4mm? Har du något exempel/ref? Är det inte brons du menar?
Mvh
Todd
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om jag inte misstar mig helt så är det enda exemplet på guldrustningar från Kunszentmárton i centrala Ungern. Det är från en avarisk grav där en guldsmed har blivit begravd. Lamellrustningen täckte bålen och liknade lamellerna från Visby och Taq-i-Bostan men saknade det understa hålet. Graven är daterad till 600-talet. Plåten i lamellerna var dock bara någon milimeter eller halvmilimeter tjock. Det kan också vara en rustning från Krim, Ukraina, som var gjord i guld. Thordeman skriver om det i AFTBOW.
Den enda lamellrustningen som jag kommer på med så pass tjocka plåtar som fyra milimeter är stenrustningen från Kejsare Qin Shihuangdis grav i Kina, Shaanxi. Två kompletta rustningar bestående av ca 800 lameller/st, en rustning avsedd för häst samt en hjälm konstruerad av 74 lameller. Lamellerna är sammanlänkade med koppartråd och godstjockleken varierar mellan två och sex milimeter.
Självklart är bägge ovanstående rustningar strikt cermoniella, mer vansinniga material att tillverka skydd av får man leta länge efter.