Okej!
Matti har nu tagit nästa steg på vägen i att utrusta sig som en bonde modell 1300, genom att börja tillverka skyddsplagg i skinn/läder!
Först ut var korta hosor av skinn, som dok skall bearbetas lite till för att bli helt rätt. Var bra att ha på Kongahälla.
Då insåg jag också att jag behövde en lättare hätta än min yllefodrade vadmalshätta, och då jag hade skinn från den slaktade skinnjackan som givit mig hosorna så var det bara rocka loss.
Nu är hättan klar, efter mycken lappning och pussling, och räcker ut över axlarna.
Men hur gör jag den vattentät? Genom att fetta in den med vanlig lädersmörjning eller skall jag vaxa den?
Någon som läst hur man gjorde? Skinnplaggen bars ju främst som blåkläder/dåligtväderkläder och hur man traditionellt behandlade dem vore intressant.
Jag vet att samerna bar skinnkoltar både mot myggen och mot regn, så hur gjorde dom?
Hursomhelst, nästa projekt blir en regnkjortel/tunika. Romarna hade sådana, och jag misstänker att om jag gör en som duger för romartid så duger den även senare för min 12-1300-tals bonde.