[:D]
Efter vad alla trevliga forummedlemmar nu antagligen begriper så heter jag Torbjörn Byman. På riktigt. Har inte sett någon anledning att skaffa mig ett alter ego. Torbjörn duger gott, ett jarlanamn som det är... Nu blev jag kanske lite högfärdig (hmmm. måste fundera på det där...) men å andra sidan var blygsamhet inte precis någon av vikingarnas svaghetssynder.
Jag är ursprungligen finne, född i Nässjö. Men den historien tänker jag inte gå in på nu.
Jag har arbetat som journalist i Oskarshamn sedan 1983 där jag fortfarande är kvar och plågar befolkningen med mina drapor. Jag har sedan 13-årsåldern varit mycket (passionerat) intresserad av historia.
Fyllde 50 förra året...
Började med re-enactment år 2001 när jag köpte en spjutspets och en sköldbuckla på medeltidsmarknaden i Kalmar.
Har sedan dess samlat på mig (fan vet hur mycket) utrustning, konstruerat ett eget vikingatält (vilken jag sydde på en gammal Husqvarna jag inhandlade för 50 riksdaler på en begagnatmarknad) och låtit sy upp kläder. Mantlar har jag åstadkommit själv. Är noga med historisk korrekthet, så långt det nu låter sig göras efter de förebilder som finns tillgängliga. Men anser även att man bör använda sin fantasi och försöka tänka sig vad som var rimligt på den tiden det begav sig. Här skiljer sig nog min åsikt från de mera konservativas.
Ägnar mig åt oljemåleri och akvarell. Vilket väckte stor munterhet och förvåning när jag försökte kränga mina verk första gången jag var i Foteviken år 2002. Nu är jag bättre underrättad. [:D]
Eftersom man nu inte kan sälja sådant på vikingamarknader, vilket ju var ganska korkat av mig att tro har jag lärt mig silversmide och pilbågstillverkning. Fast någon båge har jag inte gjort själv än. De jag har är inköpta och används flitigt. Långbåge och ryttarbågar av historisk modell. Alla andra bågar är mig ointressanta. Förutom motorcyklar då...
Kör en gammal Toyota och gillar att dricka öl ur mitt silverbeslagna dryckeshorn.Dock inte i samband med bilkörning...
Jo, jag är fotograf också. Så jag har ett specialschema på jobbet där jag vissa dagar är fotograf, vissa dagar skrivande journalist. Livet blir inte så tråkigt då. Jag har byggt egna möbler av återvunnet virke och allt möjligt annat. Utöver allt det roar jag mig med spel på PS2 och Xbox.
Av detta framgår säkert att jag är ogift. Annars skulle jag inte hinna med och något måste ju en stackars fan pyssla med när jag inte har inspiration för silversmide eller annan konstutövning.
Och mina bokhyllor är fulla med historisk litteratur och en jävla massa annat. Ursäkta om mitt språk sårar någon...[}:)]
Tjahapp. Där har ni mig. Några har måhända sprungit på galningen från Småland.
Torbjörn