av Angus Maciomhair » 23 januari 2004, 07:38
Kokböcker har dryftats under tråden 'Varför alltid rotfuktsgryta?', den hittar du [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=476"]här[/url].
Vad gäller att grilla hel gris finns det vissa standardråd:
*Ha gott om tid. Jag minns fortfarande den fest jag gick på där arr. trodde tre timmar var mer än nog.
*Låg värme, lång tid, annars bränner du utsidan.
*Lägg gärna lite mer bränsle under tjockare bitar som skinkorna, alt. bränsle som utvecklar mer värme. Huvudsaken är att värmen lokalt blir aningen högre, annars kommer de tjockare bitarna inte att vara färdiga samtidigt som allt annat.
*Vänd ofta. IIRC så får man dem i regel utfläkta och då borde 30-45 min per sida vara lagom. Minnesregeln vid de fall där de inte är fläkta till tvådimensionellt utseende är minnesregeln "Ett kvarts varv varje kvart".
*Om svålen sitter kvar, skåra den med en vass kniv.
*Öronen kan skyddas med Al-folie. Täckning med mossa och lera borde vara ett tidsenligare alternativ. Risken är annars att de bränns till kolbitar.
Kryddning under stekning kan enkelt göras genom att man binder kryddkvistar, gärna rosmarin som är lite stadigare än timjan, blanda gärna, runt en rundsstav av lagom längd. Sedan har man en kvast att pensla på marinad/kryddor med.
Det var nog de råd jag kan dra mig till minnes från SCA-Cooks-listan.
Ha det...
/Angus