<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lauluna</i>
mest nåt som sitter bra och som jag inte förlorar all rörlighet i..
tänkte öven göra en mindre version till min 3åriga dotter att ha när det är lite kallt.. typ i stil med drottning Kristinas barngambe..
period har jag inte fokuserat på än då mina dräkter är från sent 1200-tal till sent 1500-tal.. (är SCA'it)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lauluna,
De gambesonger som din link visade har inga historiska ankytningar utan anvands for svards faktning i Aemma. ARMA har liknande.
Pa denna link sa kan du bestalla monster:
http://www.caliverbooks.com/general/patterns.htm
Jag skulle aven rekommendera en varm mantel och en struthatta till din 3 aring snarare an en gambesong.
Hare
Todd
Redigering:
Inklipp från en slaktad gambesontråd rörande mönster, som även det tagits upp tidigare i denna tråd.
***flyttade inlägg***
Peter
Posted - 03 Apr 2004 : 10:11:17
Tro mig - det finns inte gott om enkla mönster där ute...
Ger du mig ett par veckor kan jag avsluta min - det blir en vapentröja, tänkt att ha under en plata - alltså inte särskilt tjock. Jag har försökt att dokumentera allt jag företagit mig, men eftersom resultatet låter vänta på sig, kan jag inte garantera att det funkar. Om det nu gör det, kan jag mejla dokumentet till dig, med mina mått inkluderade, så att du själv kan avgöra om eller hur mycket du måste ändra på det.
Joakim K
Posted - 03 Apr 2004 : 21:11:48
Ett tips som fungerar generellt sett i större delen av tiden där man använde dem...
Tag mönstret för ett civilt plagg som var populärt för tiden ifråga och använd som bas för plagget.
Tag två lager... Ha valfritt stötupptagande material emellan. Vad du väljer beror på hur tidsenlig du vill vara och vilket material du vill ha.
***slut på flyttade inlägg***