billigt läder?

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

billigt läder?

Inläggav Nenne » 13 september 2005, 11:40

Tänkte äntligen, efter decennier i svängen, få tummen ur och börja sy skor[:I].
Dock är vi ju nuförtiden ganska så många så priset är ju avgörande hur många av oss som får dylika doningar. Är det någon som vet var man får tag på bra och billigt läder till skor? Tänkte passa på att fråga om dimensioner och modeller också... Tjocklek på sula och ovanläder? Vi tänkte sy kängor åt barna för dem kan man knyta fast [:D] och det är vikingatid som gäller men gärna 1300-1400tal också. Går detta att kombinera eller krävs två par var - hemska tanke![:0]

Tack snälla för all hjälp från en mycket trött Nenne
Nenne

Inläggav Nenne » 13 september 2005, 12:19

Tack Ludde för långt och informativt samtal!
Kan meddela alla andra att jag fick tipsen att gå in på www.tjaderlader.se och på www.jerndahls.se för bra och billigt läder. 1,5 mm skulle passa bra till ovanläder. Tjäderläder har tydligen bra ovaxad lintråd (natur 18/6 till sulan samt 16/3 eller 12/3 till själva skon) samt nålar och sylar. Man ska inte använda ljumskläder och det är inte att rekommendera att ha samma skor i vikingatid som i 1300-1400talsleken.
Återigen ett STORT TACK till Ludde!
Nenne

Inläggav Micke aka Bengan » 14 september 2005, 10:42

Föreslår i stället att du kollar med lokala tillverkare. (Eniro-sökning?) I Uppsala har vi exempelvis en kille som tillverkar väskor, bälten m.m. och säljer på marknader och festivaler. Han brukar ha spillbitar till mycket bra pris, bitar som duger bra till skor. Man kan dock inte räkna med att hitta naturgarvat läder där.
Micke aka Bengan

Inläggav fallhofne » 16 september 2005, 12:53

om du bor/är i närheten av dalarna ska du absolut ta dig till Tärnsjö garveri där har man möjlighet att gå o rota i stora lådor med andra o tredje hands sorteringar, dom har mycket bra priser men ring först o prata med dom :)
fallhofne

Inläggav Rabies » 28 september 2005, 02:12

Ring och hör med detta företag... dom har ganska så billiga priser och killen jag prata med verkade kunna en del om skotillverkning.
http://www.malgarv.se/
Rabies

Inläggav Ulfr » 30 september 2005, 09:45

Tänk bara på att lädret ska ha synliga porer (s k anilinskinn), om det ska gälla för tidsepoker före 1900-talet. Det finns mycket täckfärgat läder idag, där man sprutmålat en massa färg på ytan. På enklare kvaliteter pressar man t o m in narvstruktur i ytan efter målningen, för att den inte ska se så död ut.
Ulfr

Inläggav Reinholdsson » 3 november 2005, 10:49

Kolla på Morjärvs garveri. De har vegetabilskt garvat skinn av bla. ren. Använder skinn som biprodukt vid slakt. Bra priser på andra och tredje hands sortering.
www.morjarvsskinn.se
Bästa sätt att få tag i dom är att ringa
Reinholdsson

Inläggav Emoni » 20 november 2005, 21:23

Jag har hört att man ska akta sig för ren- och älgskinn vid skotillverkning. Vet inte riktigt varför. Kanske har det att göra med stretchen i skinnet att göra. Någon som vet?
Emoni

Inläggav Wobbeke » 21 november 2005, 13:06

jag sitter just nu i mina älgskinnsskor och de har inte töjt ut sig nämnvärt. eller jag har inte märkt det och då känns det godkänt. sen om det är ren tur att dte var ett bra skinn, det kan man ju inte veta. hur som helst är jag fortfarande förvånad att de har hållit sig så bra och så länge!! det måste vara bra sulläder Edla satte i dessa skor. sullädret var förstås inte av älg. men som sagt så är jag nöjd med mina och dte är snygg färg på skinner åsså.
Wobbeke

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 21 november 2005, 13:59

Stretchen i skinnet beror ju också på vilket del av skinnet man använder. Rygglädret är ju det som är stabilast, medan buken är sladdrigare och töjer sig mer.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Martina » 21 november 2005, 16:18

Ren och älg har helt olika skinn. Renskinn är tunna med en slitstark narv medan älg är tjockare men har en vek narv. Hur stretchig ren är i jämförelse med andra djur vet jag inte, men älg skall töja sig en hel del. Problemet framförallt är kanske den narvsprickning som kan uppstå vid töjning. Genom att lägga ut sina mönsterbitar på smart sätt kan oftast komma runt detta. Men välj renen före älgen, älg passar bäst att göra sämskskinn av. (Det älgskinn som förs i handeln (t.ex. älgskinnsbyxor) är oftast omnarvat för att hålla bättre.)

/Martina
Martina

Inläggav Meginthor » 8 januari 2006, 17:51

Slöjdetaljers läder då? Är det någon som prövat det? Det står att det ska vara vegitabilgarvat och finns som oxskinn, renskinn, kalvskinn, getskinn. Dom har även råläder men det står inte vilket djur det kommer från. Är det någon att ha?

Mvh
Gustav som hoppas på det bästa.
Meginthor

Inläggav Micke aka Bengan » 10 januari 2006, 13:34

Dyrt...
Micke aka Bengan

Återgå till Läderhantverk och skor